19 augustus 2019

Utrecht 11 Augustus 1944 van Paps : Waar zo’n ramp als het zitten zonder dienstbode toch al niet goed voor kan zijn.


Dr. G. de Bruin
Amsterdam 11 Augustus 1944

Mijn beste Oos,
Je brief met je gelukwenschen met mijn verjaardag hebben we slechts een paar dagen te laat ontvangen, dus dat had je aardig uitgemikt. De post is tegenwoordig weer zeer onregelmatig, we kregen pasgeleden een brief van je d.d. 23 Juni of zoo iets; {Brief 92} hij had er ruim een maand over gedaan, terwijl wij een andere soms binnen een week krijgen. Ik ben benieuwd of het in omgekeerde richting ook zoo onregelmatig gaat. Mijnlaatste brief schreef ik je 31 Juli j.l. en vertelde je daarin het een en ander over Lily en haar plannen. Gelukkig heeft alles zich weer goed geschikt en is er besloten dat ze met de studie Fransch doorgaat. Ze is vanochtend van hier naar Amsterdam gegaan om inlichtingen te vragen aan Rolf Fransen, haar vroegere leeraar die dan misschien haar hoogleeraar zal worden. Ze zal nu moeten uitzoeken of zij door wil gaan met middelbaar B of dat ze de universitaire studie reeds kan volgen. In dat geval moet ze natuurlijk min of meer van voren aan beginnen en althans eerst candidaats doen. We zullen zien wat Fransen haar aanraadt; ik voel het meeste voor de universitaire studie, dat andere is toch maar half werk en bovendien weinig gezien.
Nu Frits weg is wordt er niet meer over de zang gesproken al wordt er nog wel braaf gezongen, maar als liefhebberij heb ik daar niets tegen, in tegendeel. Het vervenende is slechts dat Lili nooit twee dingen tegelijk kan doen, het eene als ernst, het andere als ontspanning. Zoodat er geen directe drang achter staat zooals b.v. het examen direct in zicht, heeft zij een sterke neiging alleen te doen wat ze prettig vindt en helaas, deze overigens zeer normale neiging weet zij niet te bedwingen. Zij is en blijft het ?…? van een verwend kindje. Maar enfin, wat is daar aan te doen en als het nu maar een beetje binnen de perken blijft is dat ook niet zoo erg.
Het merkwaardige is dat ik geloof dat het feit dat we zoo lang zonder meid hebben gezeten er sterk toe heeft bijgedragen dat zij het staatsexamen zoo vlot heeft gehaald. Zij had toen slechts de keus, werken voor het examen of in de huishouding en aangezien zij nog veel meer hekel heeft aan huishouden dan aan de studie voor het examen, heeft ze van twee kwaden het minste gekozen: waar zo’n ramp als het zitten zonder dienstbode toch al niet goed voor kan zijn.
Ik neem deze dagen zo’n beetje vacantie d.w.z. dat ik twee dagen per week naar A’dam ga en de rest van de week in Utrecht blijf. Toevallig heeft Maarten deze week avonddienst gehad (14 – 22 uur) zoodat hij ’s morgens vrij had. We zijn toen ’s morgens gaan zwemmen in het poeltje bij Vechten. Dat is prachtig water; ik weet niet of jij daar ook wel eens gezwommen hebt. Het begint alleen wat meer bekend te worden en dat is jammer. Verleden jaar was je daar vrijwel altijd alleen, nu zijn er dikwijls andere zwemmers.
Van Petertje zul je wel zoo het een en ander uit de brieven van Mams en Lili lezen. Het is een erg aardig kind, altijd vrolijk en zoet, en natuurlijk voorzien van een goede gezondheid. Ze begint aardig te praten en loopt al met een vaart waggelend door de gang, maar bij een drempel laat ze zich eerst vallen. Kruipt dan over de drempel, staat weer op en zo gaat het steeds tot de volgende drempel.
In je laatste brief schrijf je over dat boek Geokosmos; ik heb in een van mijn laatste brieven daarover geschreven en schreef toen dat ik meende dat het niet zou uitkomen met de zwaartekracht. Nu dat is zoo, maar verderop in het boek zie ik nu dat hij dat ook weet, dies schuift hij de zwaartekracht als onzinnig opzij en stelt er wat anders voor in de plaats, een soort druk van binnen uit. Dit maakt het, op zichzelf reeds geheel onzinnige geval, nog doller. Het boekje is echter interessant om te hebben, louter uit merkwaardigheid hoe iemand, als hij eenmaal bezeten is door een bepaald idee, alles weet uit te leggen naar zijn idee toe en alles wat daar mede in strijd komt opzij weet schrijven door nieuwe verklaring van oude verschijnselen. Hoogst merkwaardig.
Van de fabriek weinig nieuws; het loopt hiermede ook op zijn eind. Gebrek aan grondstoffen, te geringe toewijzingen en ik meen dat het wel wat erger zal worden voor we aan het einde zijn. Maar we zullen de moed maar niet verliezen.
We zijn blij dat je in je laatste schrijven vermeldt dat je daar in de Invalidenstraße al weer ingeburgerd bent. Het is hier warm weer dus ik meen dat het daar bij jullie wel zeer “balsamiek” zal zijn. Kun je nu nog gaan zwemmen of is dit nu ook van de baan! Schrijf nog eens wat bijzonderheden over je verblijf aldaar en hoe je dag er zoowat is ingedeeld, dat interesseert ons altijd. Jammer van dat pak dat verbrand is, maar niets aan te doen; als het daarbij blijft ben je nog een boffer. Ik reken er vast op dat je met je verjaardag weer thuis zult zijn, met St. Nic. ook reeds. Ik geloof wel dat dit vertrouwen gerechtvaardigd is en wie weet misschien loopt het geval wel eerder af. Het is alleen over je terugkomst dat ik me nog zorgen maak. Het zal verstandig zijn ook dan het hoofd koel te houden en geen gekke dingen te doen. Beter wat later zonder risico, dan overijld wel groot risico. Nu, hou je maar goed hoor!
Groeten aan allen en een poot van je
Vader

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...