22 oktober 2018

Utrecht 16 Oct. ‘43 van Mams. De peren willen hier niet rijp worden. Sommige worden net als caoutchouc.


Hier heb ik de ontvangst van de brieven
9 Oct.  4 en 5 met ochtendpost
9 Oct.   no 2    met avondpost
12 Oct. no 1 en no III en 13 Oct, no 6
16 Oct. ‘43

Mijn lieve Oswald, zoo juist een brief voor Grandpère beëindigd en ik kan nog even voor jou ook een episteltje dichten. Heb ik al gezegd dat wij nu brieven voor Gr.père naar het bureau voor de behartiging van de belangen van Nederlanders in het zuiden van Frankrijk kunnen sturen? Dit is de 2e  brief die ik daarheen stuur. Ik ben meer dan benieuwd of Gr.père ze netjes zal krijgen, of dat er weer weken overheen gaan. Enfin, schrijf jij hem in ieder geval maar, dan heeft hij in ieder geval bericht. Over Zwitserland is het n.l. ook heel erg gebrekkig.
Woensdag tot mijn grote opluchting je briefkaart gekregen over de jas. Hè hè, ’t was een pak van mijn hart. Wij hebben ontvangen tussen zaterdag en woensdag 4 brieven en één kaart. Ik heb precies opgeschreven wanneer alles aangekomen is, maar nu heeft natuurlijk tante Fie de brief waarop het staat. Ik zal zien of ik het mij nog herinneren kan. Zaterdag, dus 2 Oct., je aangetekend brief van (1 en 2) Oct. en de brief die die van Gr.père bevatte. Ik meen dat dat de brieven 4 en 5 waren. Maandag kregen wij er 2 niet aangetekend van 26 sept. of zo, en Woensdag de aangetekende van Briefkaart van 3 Oct. Precies goed is het niet, maar wel zoo ongeveer.
Niets nieuws sinds verleden week. Ik zal dus a.s. Dinsdag géén pak verzenden. Maar ik vrees dat je je roggebroodje zult missen. Met de blikken is ’t misschien beter even te wachten. Maar zorg dat je in ieder geval een voorraadje hebt liggen voor het geval er slechte tijden kwamen! Daarom heb ik je steeds zoveel gestuurd. Er kunnen omstandigheden dat je b.v. een week lang niet aan voedsel kunt komen en dan is het mijn bedoeling dat je dan toch niet omkomt. Het briefje van je gewicht begrepen. ‘t Is dus puik in orde met je. Je weegt precies wat je moet wegen volgens je lengte. Er stond zooveel in al die brieven dat ik niet goed weet waar ik het over zal hebben. Ik mag ze wel eerst overlezen en daar heb ik op het ogenblik geen tijd voor wil ik deze af hebben vóór sluiting van ’t postkantoor. Wel vind ik het leuk dat je zoo tevreden was over bezoek aan den neef van Elsbeth. Mevr. had ook gezegd dat het een heel aardig iemand was. De peren willen hier niet rijp worden. Sommige worden net als caoutchouc. Ik vraag mij af of die jij gekregen hebt ook zoo doen! In dat geval moet je ze maar even koken. Dan zijn ze heerlijk. Het fleschje gevuld met gekookte bessen kun je met het ijzerdraadje leeg peuteren; de heele zwarte bedoening er af draaien. De appelen van de laatste pakken zijn van den groote boom. Vind je die niet heerlijk. Gelukkig dat er geen fruit zat in ‘t pak dat zoo lang onderweg is geweest. In ’t pak waarin je costuum zit, heb ik peren ingesloten. Ik hoop er het beste van. Ze zaten wel erg ingepakt, maar ik hoop toch dat het niet 3 weken onderweg blijft, want dan was alles wel doorweekt van de rotte peren! Ik heb v G en L onmiddellijk gewaarschuwd dat het pak er was. Zij begrepen niet dat het pak 19 dagen onderweg was geweest. Het moest er volgens hen in een dag of 5 zijn. Dat was in ’t begin ook zoo, heb ik gezegd. Maar nu blijkbaar niet meer. Nu, lieve Oos, tot schrijvens. Houd je maar taai. Als Gr.père eens bij ons in zou willen komen wonen, dan kon je misschien wel toestemming krijgen hem te halen?
Dag jongenlief. 
Een zoen van je moeder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...