21 oktober 2018

Berlijn 21 October 1943 Brief 10. Toen ik thuis kwam van de fabriek, lagen er drie brieven en een kaart voor een pakje op me te wachten.


X
Berlijn 21 October 1943
Lieve Paps Mams en Lily,

Vandaag is het weer eens een fijne dag, toen ik thuis kwam van de fabriek, lagen er drie brieven en een kaart voor een pakje op me te wachten. Wel vervelend eigenlijk dat die post alles tegelijk doorstuurt, maar ja, daar is niets aan te doen. Mams houdt een klaaglied over de winterjas, ik hoop maar dat ze de brief over de ontvangst snel gekregen heeft. Na wat ik in mijn vorige brief geschreven heb, begrijpen jullie dat ik mijn hart vast houd over voor wat er te voorschijn komt uit het pak dat nu op me staat te wachten! Deze week heb ik: zondag 1 pakje, dinsdag 2 pakjes en woensdag 3 pakjes naar Grandpère gestuurd (kosten samen 12 Mark) de kosten tel ik maar niet mee, geld heb ik op het ogenblik genoeg. Op deze manier spui ik wat van de voorraad die nog steeds te groot is. Maar laat ik met dat al niet vergeten dankbaar te zijn, vooral voor de sigaren en de koek, die heel erg lekker zijn. Ik zit nu weer in tweestrijd; als bewijs dat ik het goed heb, had ik jullie het rantsoen SPEK! dat ik deze week op mijn bonkaart had zitten, toe willen sturen, maar ik heb bedacht dat het eigenlijk onzin is, ik kan het veel beter naar Grandpère sturen, die heeft er veel meer aan. Uit zijn brieven blijkt dat de toestand daar, wat het eten betreft, niet erg best is. Idem met het extra rantsoen van 500 gram witbrood, ik koop er meel voor, en stuur het jullie, of Grandpère. Wat zit die arme Grandpère daar alleen. Ik heb echt met hem te doen. Ik heb geschreven of hij een verklaring van een arts wil sturen, met een stempel er op van de Ortscommandant. Het is jammer dat er daar niemand is die een beetje achter die dingen heen kan zitten. Het ogenblik is ongeveer gekomen geloof ik, dat ik een poging in die goede ri richting kan wagen. Na 6 maanden is het tenminste mogelijk verlof te krijgen, die termijn staat in het contract. Ik ben het er nog niet over de tactiek eens welke tactiek ik volgen moet met dit geval, het is heel erg belangrijk, zo niet beslissend, of je de juiste weg volgt, en dan heb je nog de juiste toon aan te slaan ook. Ik zal in ieder geval alle hefbomen aan het werk zetten. Dat je iets ook verkeerd aan kan pakken is gebleken uit het feit, dat eergisteren hoog bezoek van de A.E.G. (directie) in het lager is geweest, om te vragen waar “Mijnheer de Keijzer” sliep. Ze hebben een enorme rommel aangetroffen, de zaak gefotografeerd, hun verontwaardiging over de rotzooi (excuser le mot) geuit bij de Lagerfürer, en zijn vertrokken met de mededeling dat ze die jongetjes wel eens beter zouden aanpakken. En Mijnheer M.K. dacht te bereiken dat ze, zonder zijn naam te noemen, de toestand in het lager wat zouden verbeteren. Het resultaat is nu, dat, als die jongens niet snel in het offensief gaan met gegronde klachten, met de “lager verordening” waar de eisen in staan, enz. enz., zonder te ontkennen dat het één rotzooi is, ze de grootst mogelijke moeilijkheden krijgen. Ik kan me er niet te veel mee bemoeien, want ik woon daar niet, en ik kan nu in een ander lager.
De brief van Mams van 11 oct heb ik dus vandaag, 21 oct, ontvangen. Dat ik naar huis kan is zeker hoor Mams, maar het is alleen de vraag hoe lang dat nog duurt! Deze zes maanden zijn gauw gegaan, de volgende zullen ook wel snel voorbij gaan. Leuk dat Pieters nog wel eens komt, ik ben benieuwd naar de toestand van mijn bijen!
Nu de brief van Paps: Wat kan die een hoop op een klein stuk papier schrijven! De brief van 6 October ontvangen, 21 Oct. Jammer dat je vacantie niet een echte vacantie geworden is, al zou ik nu wel graag een weekje thuis zitten, het is maar hoe je het anders hebt. De appels zullen nu wel uit de hoge boom verdwenen zijn, zodat jullie je niet hoeft te ergeren aan de mee-eters. De ruimtevaart zal op het ogenblik wel niet veel mogelijkheden geven tot afleiding, boeken er over kun je denk ik niet meer kopen. Wat zeg je van de plaat die ik gestuurd heb? Daar zit meer muziek in denk ik. Ik probeer literatuur te pakken te krijgen, maar dat valt niet mee. Wil je eens zoeken of je ergens postzegels hebt bewaard, stuur ze in een pak mee, ik kan ze hier gebruiken, voor Grandpère, zie je. Mams zou ook goed doen wat koffie te sturen, als ze nog heeft. In een blikje dat goed sluit hoor. Grandpère is erg gevoelig voor zulke dingen.
Na volgende week, als ik in het Lager zit, zullen brieven wel wat minder uitgebreid worden, omdat ik minder goede gelegenheid heb om te schrijven, het is daar natuurlijk niet zo rustig.
22 oct
Dat is me ook wat moois, vandaag wéér een brief van Mams, met buitenop: “Fransch”. Maar binnenin alleen maar Hollands! En de brief is van 16 October dus erg jong. Ik denk dat de censor geen Frans begrijpt, en daarom de brief maar niet gecontroleerd heeft. De anderen zijn bijna allemaal gecensureerd. Nu zal ik wel weer een poosje zonder bericht zitten. Morgen ga ik naar de volksopera: Arabella wordt gespeeld, maandag ga ik naar “Die Verkaufte Braud” en Donderdag naar een concert: o.l.v. Herman Abentroth. Jullie ziet: een rijk programma. Zaterdag jl heb ik Georg Kulenkampf gehoord, een concert van Spohr werd gespeeld. Het was erg mooi. Hoe vindt Lily het boek over de muziek van Beethoven? De peren die je gestuurd hebt zijn heerlijk hoor mams, ze smelten op mij  tongetje. Engeltje-tongetje… Het pak van 12 Oct is erg naar mijn zin: zo moeten ze zijn, en dan eens in de twee weken hoor!
Tot schrijvens maar weer, denk aan mijn nieuwe adres. Ik heb weer erg slecht geschreven merk ik,
Veel liefs
Oswald


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...