01 oktober 2018

Berlijn 1 Oct ‘43 Brief 4 Pak met witte jas van Grietje Brink is onderweg, wat viezer dan op de heenreis. Mijn winterjas is onderweg sinds 14 sept.


IV
Berlijn  1 Oct ‘43
Lieve Paps Mams en Lily,

Het is één October, en ik zit nog op mijn kamer. Dat valt al weer mee hoor ik jullie zeggen. Dat valt het ook. Bob en ik hebben samen voldoende instanties aangeklampt, om althans gedaan te krijgen dat er nog eens over gepraat wordt of het wel echt waar is dat we van onze kamer af moeten. Maar noch is dat leven op zo’n vulkaan niet erg prettig, en als er gelegenheid is, dan kruip ik toch maar in het z.g. “Angestelter Lager” van de AEG, in de Lindenstraß in Köpenik. Daar zit ik dan tenminste veilig voor verdere aanrandingen. Bovendien heb ik daar voordelen wat betreft verwarming en zo, er is warm water, en geen gebrek aan kolen. Er zij kamertjes voor twee en voor vier personen. Zodra er plaats is verhuis ik daarheen, tenminste, als ik voor dien tijd niet uit mijn kamer gejaagd word. Maar over dit model-lager schrijf ik wel meer als ik er woon, een paar studenten wonen er al.
Deze week heb ik opeens een erg optimistische bui gehad, er ging n.l. een gerucht dat we weer gelegenheid zouden krijgen om te tekenen, en dan verder konden studeren. Het is te mooi om waar te zijn, maar ik heb er tenminste één plezierige dag aan gehad. De bron van dit nieuws was volkomen onverdacht, maar de moeilijkheid zit hier, dat ik me niet kan voorstellen dat de AEG ons laat gaan. Zelfs mensen die in dienst moeten worden teruggestuurd naar fabrieken als deze en dan zouden ze ons laten gaan? Ik geloof er niet veel van. Dit was de optimistische bui, de pessimistische had ik gisteravond. Ik was de stad in geweest, ik had wat boeken gekocht, en daarna een bezoek gebracht aan Jan Egberts, en toen ik thuis kwam lag er een brief van mams, dit alles was nog erg vrolijk, welteverstaan. Maar nu staat er in die brief dat mijn winterjas onderweg is sinds 14 Sept. en ik heb er nog niets van gehoord. Het verwonderde me al dat ik de laatste week geen pakje had gekregen, maar ik dacht dat mams eindelijk wat soberder was geworden. Nu slaat de schrik me letterlijk om het hart! Maar vandaag ben ik er alweer overheen. Al is het ding weg ik heb nog een winterjas, al is het beter dat die thuis blijft. Mijn trui doet al goede diensten, het is ’s avonds op de kamer al aardig koud, en de hospita is nog niet aan verwarmen toe. Wat het pak betreft nog het volgende: de veiligste weg voor belangrijke zendingen is de post, aangetekend met aangegeven waarde. Het is wel waar dat mijn pakketten met de spoorwegen altijd goed overgekomen zijn, maar bij anderen is dit niet het beval. Als het pak nog aankomt, stuur ik nog even een briefkaart aangetekend, dan hoeven jullie niet in de zorg te zitten. Ik heb me dermate ingepakt dat mijn  arm te weinig bewegingsruimte heeft om mij  pen goed te sturen, maar ik zal toch maar doorschrijven. Door een vergissing zijn mijn laatste drie brieven niet aangetekend. Het was de bedoeling dat brief II van zaterdag 25 Sept aangetekend werd, maar Bob heeft dit verkeerd begrepen. Jullie zult dus wel even zonder bericht gezeten hebben.
Vandaag heb ik een brief van Grandpère gekregen, ik stuur hem door maar niet met deze brief, omdat deze anders te dik wordt en er misschien te lang over doet. Ik ben een beetje achter met brieven schrijven, dat komt omdat ik wacht tot ik toch moet schrijven omdat het anders verandert, en dat gebeurt maar niet. Doen jullie de groeten aan tante Anna, en bedank haar voor de brieven die ik van haar krijg, ik vergeet bijna altijd de groeten aan haar er bij te zetten in mijn brieven, maar de groeten voor huize de Bruin gelden ook voor haar. Doe ook de groeten aan Echtje (Ellie) die waarschijnlijk wel een werkzaam aandeel in de pakkerij zal hebben. Wat moet dat een werk zijn voor mijn lieve moesje! Nu nog even je brief van 14 Sept ’43, die ik gisteren ontving, door lezen.
Voor ik het vergeet, er zijn drie pakjes onderweg. Één met bonbons, sigaretten (voor Lily, om eens te proberen wat wij hier roken) en tabak (voor Paps). Een tweede pak met witte jas van Grietje Brink, wat viezer dan op de heenreis, en met hartelijke dank betuiging, het geheel over te brengen aan GB. Er zitten verder tabletten Panflavin in, waar ik eens om geschreven heb, en die ik hier heb kunnen kopen. Als je een begin van een keelverkoudheid hebt leg je zo’n tabletje op je tong en laat het wegsmelten. (duurt een kwartier). Het werkt uitstekend.
Ik ben benieuwd naar jullie commentaar op het bezoek van mijnheer de M.K., jullie zullen het wel prettig gevonden hebben denk ik. Maar het wachten op de volgende brieven duurt dan weer zo lang, niet. Gelukkig ook van Petertje goed nieuws. Wat zal dat kind gegroeid zijn als ik thuis kom.
Voor het geval ik naar huis mag, zal ik nog alles in het werk stellen via Montpellier te mogen, al is het wel gek, als je verlof krijgt voor studie, eerst je grootvader te gaan opzoeken. Deze geboorteakte is eigenlijk nog niet voldoende, die van mams moet er nog bij. De aangetekende brieven gaan nog steeds veel sneller dan de gewone, stuur dus zo mogelijk altijd aangetekend, het is zo vervelend als de post lang uitblijft.
Ik moet nodig aan G.père schrijven, het is al weer een poosje geleden dat ik schreef. Maar nu is het bedtijd, ik ga slapen, Bob ligt al te snurken!

2 Oct ‘43
Schrijf maar naar dit adres Pfl. Hartt. Str. 7 tot nader order.
Ik merk dat ik vergeten heb te vertellen wat het derde pak bevat. Dit is een plaat, die ik hier gekocht heb en die op mijn kamer moet hangen. Ik hoop dat hij goed over komt. Een juffrouw op het lab heeft hem voor mij besteld, omdat ik als buitenlander die dingen niet makkelijk los krijg.
Vandaag geen nieuws over de winterjas, maar wel dat we in de gelegenheid gesteld zullen worden te tekenen. Er werd n.l. aan één van ons gevraagd door iemand die het weten kan, wat hij in dit geval zou doen. Dit is duidelijk genoeg. Maar laten we niet te vroeg blij zijn. Ik teken in ieder geval, deze keer zal ik hem ook niet terug trekken. Het zal dus waarschijnlijk niet lang meer duren.
Veel liefs
Oswald

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...