21 maart 2020

Woensdag 21 Maart 1945. Oos : We repareren wat ramen en deuren, en zetten een plank in de muur vast.

Alarm nr. 244 van 03:40 tot 04:20.
Alarm nr. 245 bombardement nr. 53 van 21:00 tot 22:05.

21 Maart 1945
Begin van de lente. Het waait ontzettend en het is koud. Op de fabriek heeft Riess weer een bui dat hij overal rondneust, zodat hij merkt dat ik mijn kousen was, en alcohol reinig. Maar hij zegt er niets van, een prima chef. Met een vriendelijk praatje laat hij zich afleiden.
Na de fabriekscontrôle verneukt te hebben (de Werkschütz zag alleen een trui en niet de fles alcohol en de kaarsen) gaan Jan en ik naar Mevrouw Schreibershofen. We komen ongelegen, hoewel volgens afspraak. We repareren wat ramen en deuren, en zetten een plank in de muur vast. (Iets wat ik thuis nooit gedaan heb, dat deed Dirk Dolman altijd). Na afloop poedelen we wat en wachten op het eten … Het is wel erg onfatsoenlijk maar we eten weer twee schalen brood leeg! Onze hulp wordt ingeroepen door een dame (lector in het Engels) vanwege haar radio. Ik heb geen tijd maar Jan gaat er even heen. Ik ga langs de photo’s, die er natuurlijk niet zijn, en daarna naar de schoenmaker. Jo heeft nog steeds geen spek, en helaas ook geen vetbonnetjes. De Hollandse kapper van de overkant helpt me op z’n Hollands.
Bij Kees krijg ik wat te eten, en ik moet daarna getuige zijn van een onderhoud van Kees en de dienstbode van Burke (weggelopen). Een half uur lang worden alle huiselijke ruzies uitgesponnen, en als ze dan ten slotte weg gaat is het al kwart over acht. Voor de alcohol juffrouw brouw ik even een borrel in elkaar, en daarna ga ik er snel vandoor. Kees brengt me nog weg, en als ik de bovenste trede van de trap naar het perron heb betreden, gaat de sirene al. Weer een tocht langs de rails naar het Anhalter Bahnhof.
Ik hoor een interessant gesprek tussen oorlogsgewonden. Benen die ongelijk van lengte zijn, en waarvan het ene langer, of het andere korter gemaakt wordt!
Na het signaal ‘veilig’ naar huis op de snelste manier, maar het duurt toch nog een uur. Ik erger me aan de stommiteit van het spoorwegpersoneel dat weer een trein vol mensen een half uur laat wachten zonder te zeggen dat het zo lang duren zal, en dat je het in 5 min. lopen kan!
Thuis nog even rustig een pijpje gerookt en wat gelezen in “Hollands Glorie”, dat ik bij v Schreiberhofen geleend heb. Vannacht alarm. Twee maal, ’s avonds en ’s nachts, {03:40 04:35} nu gaat het mislopen met de slaap. Gelukkig dat ik op de fabriek eventueel een dutje kan doen.

Jan :


Woensdag 21 Maart 1945.
Vanmiddag zijn we naar mevrouw v. Schreibershofen geweest. We hebben er weer de noodige karweitjes opgeknapt (de badkamerdeur gemaakt, een uitgescheurd raamkozijn dichtgetimmerd en een plank in de provisiekamer bevestigd) en werden er als gewoonlijk vorstelijk onthaald. Daarna ben ik nog even naar een kennis van haar geweest, die een kapotte radio had. Maar daar kon ik niets aan doen.

Het alarm bracht vanavond weer eens een paar bommen vlak in onze buurt; het duurde van 9.00 – 10.05.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...