22 maart 2020

Donderdag 22 Maart 1945. Oos : Hoewel er nog alarm is ga ik vast op weg, de aanval komt niet op Berlijn denkt de “Drahtfunk”.


Alarm nr. 246 van 0340 tot 0435.
Alarm nr. 247 van 12:30 tot 14:15.
Alarm nr. 248 bombardement nr. 54 van 22:55 tot 24:00.

Donderdag 22 Maart
Om half tien met een schrik wakker. Gauw wassen, er is beneden weer water. De anderen schijnen zich niet te wassen. Jan de Boer mag ook wel oppassen dat hij niet vervuilt. Gisterenmiddag zie ik dat zijn oren vuil zijn, en dat er een scherpe afscheiding is tussen zijn gezicht en zijn nek. ’s Avonds laat hij mij zijn bil zien, waarop hij last heeft gehad van  de diphterie-prik. Als ik wat gegeten had, zou ik beslist gekotst hebben, er zit n.l. een dikke laag vuil op zijn billen. Dat mijn knieën zwart zijn, dat vind ik al erg, maar is niets aan te doen, in twee dagen zijn ze weer zwart. Verder is de badinrichting gesloten, dus daar kun je ook al niet terecht.
Vergeefs achter eieren en spek aan, en toen maar op de trein naar Friedrichshagen. Even in de rij gestaan, en goed eten gekregen. Jammer genoeg komt er na de eerste portie alarm, zodat ik mijn tweede portie vlug op moet eten, en niet meer naar een ander restaurant kan gaan om nog eens te eten. Met Edzard en Bob nog even gepraat. Die boffen toch maar dat ze zo ver uit de stad zitten, en iedere dag een wandeling kunnen maken langs de Müggelsee.
Hoewel er nog alarm is ga ik vast op weg, de aanval komt niet op Berlijn denkt de “Drahtfunk”. Prettige wandeling langs het strand. Het is prachtig weer geworden, helder en zonnig. Ik geniet van de rust, maar ik mis de dikke gezwollen knoppen langs dit dode strand. Stukken touw en drukknopen gevonden, kennelijk van een parachute. Met mijn schaartje geknipt tot ik de beste stukken kon meenemen.
Via het station Rahnsdorf naar Karlshorst, daar met de 69 naar Herzberge. Jan {Egberts} is thuis, we maken een wandeling. Er ligt een grote hoeveelheid pamfletten van de Amerikanen. We roken een gezellig pijpje en luisteren naar het Wehrmachts bericht. De linker Rijn oever is al practisch in geallieerd bezit, en bij Remagen is er een groot bruggenhoofd. Door verraad hadden ze de brug heel in handen gekregen. {van verraad was echter geen sprake}
Over Karlshorst weer naar huis, vergeefs geprobeerd wat te eten te krijgen. Thuis een echte eet bui, pannekoeken gebakken, lekker vet! Hier is er nog wel eens raad op, als je honger hebt, maar hoe is het in Holland?
Om tien uur is de lucht “Feind frei”, om elf uur met alarm uit bed, als we weer een uur in bed liggen gaat er vlak bij een tijdbom af.

Jan :


Donderdag 22 Maart 1945.
In Tegel kreeg ik vanuit de verte al een angstig voorgevoel: het oude GBI Lager waarin ze {Fred en zijn collegae} verleden jaar woonden, is geheel afgebrand. En naarmate ik verder kwam, zag ik steeds meer rook en puin. Maar ze hebben geluk gehad in hun lager! Slechts van één barak is de bovenverdieping uitgebrand. Dat was een stukje van de franje van het bommentapijtje.
De Lagerführer vertelde me dat allen dagdienst hadden. Dus d.w.z. puinruimen. Ik hoefde er dus niet op te rekenen, dat Fred vanmiddag zooals afgesproken was, bij me zou komen. En dus ben ik maar eens naar de fabriek {Borsig} gewandeld. Die ziet er fraai uit! De worp van de bommen is absoluut zuiver geweest. Dit tapijt steekt niet veel buiten de fabriek uit. Maar voorlopig maken ze er geen pantserafweergeschut meer. Vermoedelijk niet tot het eind van den oorlog. Ik vraag me alleen af, wat of er met de Hollanders gaat gebeuren. Gelukkig is het gevaar om naar het Rijnland of het Ruhrgebied gestuurd te worden niet meer zoo groot als vijf maanden terug. We zullen het beste voor ze hopen.
… 
Borsig was in ieder geval een zeer stichtelijk en hartverheffend gezicht.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...