04 november 2019

Zaterdag 4 Novemder 1944. Oos : Hoe het ook zij, zonder die gedachten aan thuis is het beter leven dan met!

Alarm nr 163 van 01:30 tot 02:25

Zaterdag 4 November
Sleutel op de fabriek laten hangen……. En dat op Zaterdag. Veel ergernis, veel zelfverwijt. Daar kan ik echt niet tegen, dergelijke stommiteiten. In de E. strasse gegeten en thuis, na een slot open gebroken te hebben, en na een scheerbloedbad, naar Herzberge. In de tram zitten Jan E en Pels al, en als we thuis komen komt Witkop, en later B v. Dijk en S. Woudstra. Ieder heeft wat te bezorgen, de één schoenen, de ander kleren, een derde vuile was, en Pels en ik komen ook om te eten.
Jan heeft erwtensoep met knakworst gemaakt. Pels gaat weer weg, moet om acht uur binnen zijn. Ik blijf slapen. V. Griffen is nog niet terug uit Mariendab, zijn geelzucht is nog niet geweken, en ik slaap dus in zijn heerlijke bed. Lang gepraat met Jan, en om een uur of twee gaan we slapen. Jan heeft het wel moeilijk, naar zijn zeggen denkt hij iedere avond en ieder vrij ogenblik aan thuis, aan zijn verloofde. Dat moet wel erg deprimerend zijn. Zelf ben ik daar praktisch  vrij van. Is dit onhartelijk, of is dat van Jan een toegeven aan verloren illusies? Hoe het ook zij, zonder die gedachten aan thuis is het beter leven dan met!


Jan :


Zaterdag 4 November 1944.
Vanochtend vroeg alarm van 1.30 – 2.25. bij ons is niets gebeurd, alleen schoten ze als gekken. Bij Reinartz in Schöneweide moet echter alles ontruimd worden, daar er een blindganger in de straat geslagen is.
...

‘s Avonds hebben we een lang beraad gehouden over een viering van Kerstmis. We willen er weer net zooiets van maken als vorig jaar, in Hirschgarten. Alleen zijn er een paar prominente krachten van het toneel verdwenen, zooals Huizinga en den Besten en Cor Wiegers. We wilden als avondvulling nog een toneelstukje opvoeren, en darvoor is het enige stuk dat aan de eisch van een geringe bezetting en geen decorverandering voldoet Ibsens “Spoken”. Ik vrees alleen, dat het rijkelijk hoog gegrepen is. mij is de rol van mevr. Alving toebedeeld. Enfin, we zullen zien.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...