31 maart 2019

Utrecht 21 Maart 1944 van Mams Tenzij op heel verrassende wijze de vrede plotseling uit den hemel daalde!


Utrecht 21-3-‘44
Lieve Oosje,
Gisteren werd paps verrast door de stem van Klaas aan de telefoon. Wij waren opgetogen zulke versche berichten van je te hebben; als er maar niet te veel narigheid uit de lucht komt vallen, zijn wij gerust over je. Vanmorgen kwam er weer een pakje. Inhoud: een boek, een paar lege trommels, zeeppoeder en een paar boekjes en weer de noodige sigaretten en wat tabak. Paps is er goed mee. Je bent een pure schat dat je dat stuurt, maar kom je zelf niet te kort, daardoor? Ik ben weer een paar dagen knock out geweest. Mijn ingewanden weer. Ik zal voorzichtig moeten worden, want het is een beetje lastig. De dokter heeft mij een wondermiddel voorgeschreven: Aplona. Schitteren eenvoudig. Succes verzekerd. Ik zou willen dat Gr.père dat ook nam. Ik heb aan mme. Lecointe geschreven, maar ’t is de vraag of zij ’t in Frankrijk hebben. Ik heb gedacht dat jij het misschien wel zou kunnen laten sturen aan je Gr.père door een apotheker. Het zal je misschien wel een hoop welbespraaktheid kosten om het gedaan te krijgen, maar je kunt geloof ik nog al aardig je woord doen, niet? Alleen weet je misschien waar Gr.père nu zit? Je brief met doktersattest is goed aangekomen. Ik geloof niet dat ik er veel aan heb. ’t Is n.l. een beetje oud. Gr.père zal nu wel niets nieuws sturen denk ik. Ik schrijf nu geregeld met Parijs, naar Lec.  3 Place de la Nation, en naar cousine Henriette (Tardres, rue Heri Monnier 14, (19ème) in de hoop dat zij Gr.père op de hoogte houden. ’t Is anders erg zielig met hem gesteld. Ik heb vanmorgen de dames Fischer opgebeld. Zij weten nog niet wanneer hun neef over komt, maar zij zullen mij direct vertellen als hij er is. Als hij niet naar Utr komt kan ik desnoods wel naar Velp om hem te spreken als het wenschelijk is. Zij hebben in Velp ook geen telefoon meer. Het wordt hoe langer hoe treuriger met ons gesteld! Zoolang wij hem nog hebben, in Utr, moeten wij er maar van profiteren; maar hoe lang nog? Waarschijnlijk niet zoo heel lang, tenzij op heel verrassende wijze de vrede plotseling uit den hemel daalde! Stel je voor, Oos, zoo ineens heel onverwachts Vrede! Wat zou dat een feest zij! Soms denk ik wel eens dat het best zou kunnen, en dan ben ik plotseling heel optimistisch. Ik ben zoo’n beetje begonnen schoon te maken; ik zou vandaag een flinke werkster krijgen, die 2 hele dagen per week zou komen. Dat zou schitterend geweest zijn; maar…. zij is niet verschenen. Ben benieuwd of zij ziek is of dat zij een betere mevrouw heeft kunnen krijgen!! ’t Is tegenwoordig een toer. Gelukkig dat mijn getrouwe Grietje mij nog helpt. Die mag ik wel houden! Nu lieve Oosje, het is alweer over twaalven. Prak maken, maar weer. ’t Is een geluk dat wij geen gebrek aan aardappelen hebben. Dag lieve Puk; wij zijn erg blij met de goede berichten die Klaas meebracht en omhelzen je in gedachten zoo stevig als maar kan. Een boel pakkerts van
je Moeder.

P.S. wij denken aan al je raadgevingen, maar hoè die ten uitvoer te brengen? ’t Is niet eenvoudig!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...