12 november 2018

Berlijn, 11-11-‘43 Brief 13 Verder een brief van Grandpère gekregen van 27 October, met een doktersverklaring.

Berlijn, 11-11-‘43
Lieve Paps, Mams en Lily
XIII
Ondanks het naderen van den winter kan ik weer eens een echt optimistische brief schrijven. Deze week is er n.l. iets bijzonder prettigs gebeurd: ik ben verplaatst. Ik begon me net af te vragen of ik niet eens om ander werk zou vragen, omdat het per slot van rekening niet erg veel afwisseling bood. En nu wordt ik me Dinsdagmorgen bij de chef geroepen, die zijn tevredenheid over mijn werk uit, en vertelt dat ik naar een andere afdeling, de Entwicklung, gestuurd wordt. Ik zit hier nu al weer twee dagen, en het bevalt me best, veel vrijheid wat betreft de methode van werken, en meer gelegenheid de zaak wetenschappelijk aan te vatten. Het werk is eigenlijk meer physisch dan chemisch, maar ik kan hier in ieder geval veel lezen, en dat is alles wat ik verlangen kan. Dit voordeeltje dat ik nu heb, is een tegenwicht tegen de naderende winter. De dag vliegt om, omdat het werk interessant is, de avond vliegt om, omdat ik dan vrij heb, en zo vliegt de tijd, en dat is maar gelukkig ook. Ik denk dat het paps niet zo vergaat.
Deze week de photos ontvangen van Petertje, met haar vader, moeder en grootmoeder. Wat is dat kindje al verandert sinds ik weg ben, geweldig gewoonweg. Ze zijn erg leuk de photos. Is paps aan het fotograferen geslagen? Ik probeer uit te drukken hoe Petertje kijkt, laten we zeggen wereldwijs, en tegelijk verwondert over wat er om haar heen gebeurt. De foto van Lilie met Chips is ook erg leuk. Ik heb de bezorger een bedankje gestuurd.
Het tekenen schijnt weer aan de orde te zijn, er gaan hier tenminste weer nieuwe geruchten. Een feit is, dat van Dam hier is geweest of nog is. Tenzij ik als militair mogelijkheden krijg, kom ik terug in het gegeven geval. Dat er nu nog mensen zijn die praten over solidair zijn e.d. verbaast me. We hebben de studenten nu al in ± 5 categorieën verdeeld zodat daarvan geen sprake kan zijn. Bovendien is de hele kwestie zo onbelangrijk voor het geheel, en alleen belangrijk voor ons en het vaderland. Ik ben niet van plan ter wille van een paar koppige lieden, die niet erkennen willen dat ze ongelijk hebben, hier nog langer te zitten. De voornaamste argumenten zijn echter niet zo direct uit te leggen.
Nu nog wat huiselijks. Ik heb geschreven over een deksel. Laat ik nu twee dagen later ontdekken dat ik een prachtige deksel heb, n.l. een bord. Je moet maar op het idee komen. Vanavond luchtalarm gehad, heel kort, onbelangrijk. Als de sirene begint, gaat het licht uit. Willen jullie een kaars sturen, die hebben de lagergenoten als noodverlichting, hetgeen erg prettig is.
Gisteren een brief van Kögel nota bene met de mededeling dat hij nog nooit wat van me gehoord had. En hij heeft me al antwoord gegeven op een brief van me. Wat moet ik daar nu mee? En dan schrijft hij dat zijn belangstelling naar ons uitgaat. Het lijkt er niet erg op, op deze manier!

Zaterdag 13 november.

Gelukkig dat ik donderdag al aan mijn brief begonnen ben, want gisteren had ik geen tijd. Plotseling kreeg ik een kaart aangeboden waarop ik een lezing van prof. Hund over de moderne atoomtheorie kan bijwonen. De lezing was in de grote gehoorzaal van het de Teknische Hogeschool. Een zaal, zo groot, dat er de zaal van prof Kögel wel twee maal in gaat! Daar is ook geen aardigheid meer aan hoor. Dan liever willigen met een paar man, daar heb je veel meer aan.
Twee dagen heb ik heerlijk gegeten, bloedworst, daar krijg je hier 200 gram van voor een bon van 50 gram maar het is er ook maar één dag in de week, en je moet boffen een gedeelte heb ik gebakken in mijn alu. bordje, dat gaat best. Een braadpan heb ik dus eigenlijk niet nodig toch niet nodig. Er is weer een pakje in aantocht voor mij, de kaart ervan heb ik al, ik moet het nog afhalen. Ik ben er erg benieuwd naar, nu ik zo’n tijd niets gehad heb zo is het toch veel prettiger, de spanning wordt groter.
Bob is nu ook in het lager, we zitten op een zelfde kamer. Verder is alles nog hetzelfde in het lager, het bevalt me nog steeds goed. Verder een brief van Grandpère gekregen van 27 October, met een doktersverklaring. Ik weet nog niet goed hoe ik daar nu mee verder moet werken. Nu ik op een ander laboratorium zit kan ik de eerste tijd niet zo vaak vrij vragen voor zulke dingen, maar ik zal toch komende week proberen iets te doen. Nu nog even antwoord aan mams van 31 Oct. Het blauwe petje zal ik nog wat uit moeten rekken het is anders een aardige greep die je gedaan hebt, dan zie ik er helemaal als een Fransman uit! Al het fruit is prima aangekomen en heerlijk rijp geworden. Taai was er niets. Grandpère schrijft dat hij erg blij was met mijn brieven van jullie, dus heeft hij kennelijk niets van de directe ontvangen! Wat is dat toch vervelend. Schrijf maar weer in het Frans hierheen. Nu lieverds, het is alwéér zaterdagmiddag en ik heb het alwéér druk. Straks pakje halen enz. morgenvroeg naar de Waalse kerk, naar mijn vrienden, en naar een concert. En dan is het weekend alweer om. Zo gaat het toch maar snel.
Tot spoedig (schrijvens)
Oswald



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...