23 februari 2019

Waarover Oos niet naar huis schrijft

Jan schrijft in zijn dagboek:


Dinsdag 22 Frebruari 1944.
Vanochtend ontluisd. Om half 9 begon het spul. We waren met ons drieën, Cor Wiegers, Ad den Besten en ik. Bornewasser gaf voor asthma te hebben, en deed niet mee.
Wij dus met beddegoed, matrassen en kleren naar de ontluizing. Daar werden we binnengeloodst voor twee russinnetjes, (waarvan er één niet onknap was) en moesten ons uitkleden, wat ietwat genant was, maar tenslotte wen je aan alles. De kleren gingen de oven in en wij werden onder de douche geplant. We moesten ons met een of ander goedje voorinsmeren, en gingen toen naar de droogkamer, waar het eigenlijk vrij koud was. Onder een groot soort föhn zijn we in duurloop gedroogd. Daarna begon het eigenlijk goed. In de volgende kamer kregen we wat in ons handen, een of ander teerproduct (naftaline en zo) waarmee we onze behaarde delen in moesten wrijven. Het begon ontzettend te bijten, en ongeveer een kwartier was het hopeloos, alsof we met zwavelzuur waren ingesmeerd. Daarna werd het iets minder, en tenslotte werden we weer aangekleed. Al met al waren we 3 kwartier mooi geweest met de zaak.

Zelf heeft Oos niet aan deze sessie deelgenomen maar hij zal ongetwijfeld een andere keer geweest zijn en nog gaan.
Uit het fotoboek van Oos

De Hahnen Konditorei en – Restaurant aan de Nollendorfplatz zijn beide geheel uitgebrand. Erg jammer, want je kon daar heerlijk eten. Het Museum für Luftfahrt is ook gedeeltelijk uitgebrand. De Do X staat er met aangebrande vleugels.
’s Avonds heb ik de familie Hagemann eens opgebeld, daar ik het eigenlijk niet langer verantwoord vond mijn koffer daar te laten staan. Die hebben ontzettende pech gehad: de meubels, die ze naar een expediteur gebracht hadden om van daar naar Sachsen te sturen zijn daar volkomen verbrand, terwijl hun huis zelf niets geen schade heeft.
Toen ik thuis kwam vond ik dat Frits H.V. die me het heugelijke nieuws vertelde, dat hij morgen met verlof ging, wegens ziekte van zijn moeder. (ik moet het maar niet al te serieus opvatten) Ik vond het fijn voor hem.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...