22 februari 2019

Berlijn Schöneweide 22- II -44 Brief 48 Zondag hoop ik te gaan photograferen.


48
Berlijn Schöneweide 22- II -44
Lieve P. M. L.
Wat gaat de tijd toch snel, 48 schrijf ik op deze brief. Toen ik de nummering begon dacht ik dat het er wel niet veel zouden worden. Gisteren waren we in een beste stemming, voor het eerst was het n.l. nog volkomen licht toen we uit de fabriek kwamen. Hoewel er wat sneeuw ligt, en het verder aardig koud is, gaf dat een voorjaarsgevoel, en dat is altijd erg prettig. Met Edward Engelkens (kamergenoot) ben ik toen een eindje gaan wandelen in het bos, en zo was de voorjaarsstemming compleet. Vandaag schijnt de zon weer prachtig, en al heb ik geen direct zonlicht, ik heb toch het uitzicht over de Spree met zijn bootjes en ijsschotsen.
Straks mag ik er even tussenuit om te proberen voor Gr.père iets gedaan te krijgen, wie weet. Wat zeggen jullie er van, als ik mijn verlof naar Holland verspeel met een verlof naar Grandpère? Het is niet prettig natuurlijk, maar enfin, het is nog niet zover. Laten we maar hopen dat de oorlog niet al te lang meer duurt, dan vallen al die problemen weg.
23-2-44                       
Gisteren een brief van Mams en een van Mijnheer en Mevrouw Henkels ontvangen. Brieven in het Frans schrijven heeft geen zin meer, mams, ik kan ze niet meer doorsturen. Schrijf eens briefkaarten die aan één zijde blanco zijn, dan vul ik adres van afzender en ontvanger in. Je moet deze kaarten dan in een enveloppe als een brief naar mij toe sturen. Doe het eens gauw, dan heb ik weer wat post voor Grandpère. Zelf schrijf ik iedere week, daarbij komt dan jullie post. Laten Lily en Maarten ook eens zulke briefkaarten schrijven, dat vindt Gr.père vast erg leuk. Als hij nu geëvacueerd wordt heeft hij niets meer dan onze brieven als troost.
Het is vervelend te moèten schrijven; dat merk ik nu weer als je wat weet begin je nog niet aan een brief, omdat het nog zolang duurt, en dan plotseling moèt je hem schrijven. Vervelende boel hoor! Ik heb een gewoon filmpje weten te bemachtigen, waarmee ik Zondag hoop te gaan photograferen. Het is eigenlijk te gek, dat ik nog geen enkele herinnering aan het lager en zijn bewoners heb, als het ding mogen afbrandt heb ik niets meer dat me ter reconstructie kan dienen. Ik zal dan ook maar snel een verzameling aan leggen. Die ik dan mee hoop te nemen als ik met verlof ga. Naar mijn beschrijvingen maken jullie je natuurlijk wel een indruk, maar foto’s zijn toch veel duidelijker.
Mams schrijft in haar brief over H. Tardres, waarvan ik nooit gehoord heb. Ik zal aan Grandpère een uittreksel uit deze brief schrijven. De pakjes waarover Mams schrijft zijn alle aangekomen, het paketje met “het spoor” heeft weer twee uur wachten gekost, het is ook altijd wat!
23-2-44                      Woensdagavond.
Heerlijk gegeten. Ik kreeg op 150 gram aan bonnen 300 gram kalfsvlees, dat ik direct gebraden heb. Er blijft niet veel van over hoor, bij kalfsvlees mogen ze best dubbele porties geven. Het was erg lekker, ik hoop dat het nog eens een keer toegewezen wordt. Meestal koop ik maar rookworst op mijn bonnen, die is overal voor te gebruiken.
Het zweet parelt weer op mijn hoofd, het is weer warm als ik weet niet hoe. Zo ongeveer als in de tropen. Op de fabriek moet ik tegenwoordig ook bij die temp. (40° C) werken. Gelukkig niet erg lang, alleen voor metingen en zo. Gek is dat, dan beslaan je kleren omdat die van veel lagere temperatuur zijn! Maar ik geloof, na deze ervaring, dat ik nooit naar Indië zal gaan Niks voor mij hoor!
Van de vader van Jan de Boer horen we dat de inundatieplannen waarschijnlijk wel door gaan. Hoe is het, is de boerderij van Knibbe onder water gezet? We horen hier zoiets. Het wordt tijd dat ik eens met verlof kom, anders herken ik ons landje niet meer.
Het spijt me, na alle briefkaarten die ik de laatste week geschreven heb weet ik niet meer wat ik schrijven moet. Ik ben weer bij de Heer Fischer geweest, zij kantoor is gedeeltelijk kapot, en hij zelf op reis.

Veel liefs
Oswald

P.S. brief van tante Marie en Oom Theo (of liever gezegd Oom Thé, zoals hij zelf tekent!) ontvangen.
OB

Oom Theo is als officier bij de genie in voor-oologse jaren naar Indië geweest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...