20 oktober 2018

Utrecht 1 Oct. 1943 van To : Als je onze radio soms tegen komt moet je hem maar niet kopen, want hij kraak zo.


Utrecht 1 Oct. 1943

Beste Oswald
’t is al weer ongeveer een maand geleden dat ik je ’t laatst schreef. Maar de tijd gaat zo vlug voorbij en bovendien moet ik examen doen, ik kan 1 November in het ziekenhuis in Zeist komen en nu moet ik a.s. Dinsdagmiddag toelatingsexamen doen voor ‘t 2e jaar. Ik ben flink gaan leren op mijn anatomie en ziekenverpleging want ik dacht dat ze heel wat zouden vragen. Nu ben ik vanmiddag eens poolshoogte gaan nemen bij een meisje dat bij ons is weggegaan en nu ook in Zeist is; en die vertelde me dat het hele examen ongeveer een kwartier duurde, over anatomie vragen ze wat je wilt hebben, en ziekenverpleging b.v. hoe je een baby in bad doet en aankleedt. Als dat alles is slaag ik daar wel voor. Je hoeft niet voor me te duimen! Vorige week ben ik een paar dagen bij tante Bep in Heemstede geweest. Die verandert ook geen steek; ze was weer bijna ziek en had heel veel verhalen te vertellen, ’t ene al sterker dan het andere, en zij wist ‘t altijd ’t best, nog beter dan de dokter. Bovendien kreeg oom Johan nog een keer op zijn kop, omdat hij gerookt had in de kamer terwijl zij verkouden was; ’t was maar goed dat hij zich er niets van aantrekt, hij zei tenminste heel kalm, toen zij uitgefoeterd was: nou, dan ga ik maar even naar de kleermaker. ‘k Zou als man zijnde, niet graag met haar getrouwd zijn, dat weet ik wel. Maar ik heb ’t toch heel gezellig gehad.
Hier zijn we zo’n beetje aan het verhuizen, je herkent ons huis niet meer als je weer thuis bent. Mies en ik hebben van kamer geruild, want Mies zit toch veel meer op haar kamer dan ik. In de huiskamer staat de tafel aan de kant en hebben we de stoelen zo’n beetje in een kringetje gezet; dat is gezelliger als mams op de bank ligt; die bank staat waar vroeger de radio stond. Als je onze radio soms tegen komt moet je hem maar niet kopen, want hij kraakte zo en ging alleen maar hard of erg zacht, tussenin ging bijna niet meer. Win Gijsel is de 4e Oct. jarig, feliciteer hem maar vast. ‘k Schrijf hem nog maar ik weet niet of het nog op tijd zal zijn. Die mop waar je over schreef van de baby en het varken ken ik niet, ’t is er natuurlijk wel één met een baard met een vlechtje erin, maar toch snap ik het niet. Trouwens jij hebt lang moeten denken wie Marie was, als je mams ’t niet verteld had, zou ik nu nog niet hebben geweten wie de 12 boerderijen waren.
‘k Houd maar eens op, deze brief wil Arike vanmiddag nog voor 5 uur op de post brengen en ’t is nu zo ± half 5. ‘k Heb ’t toch zo druk met brieven schrijven, nu nog één aan Wim, naar Zwitserland aan ’t meisje van het pakje (ik wou dat ik nog eens zo iets kreeg), dan aan tante Fem en aan Tante Bep om te bedanken voor de logeerpartij. Tante Anna snuf is er nu om tante Bep te helpen nu ze ziek is. Ze zou 1 Oct. een juffrouw voor de huishouding krijgen, maar die schreef op het laatste moment dat ze het toch maar niet deed. ‘k Zou die twee wel eens willen horen, tante Anna zal wel 3x zo hard snuiven als anders van agitatie.
Nu Oos, tot een volgende keer. Houd de moed er maar in ondanks het lager.
Hartelijke groet van je To

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...