19 oktober 2018

Utrecht 1 October 1943 van Arike : Jouw paps en de mijne zijn op het ogenblik aan het fietsen

Utrecht 1 october 1943
Lieve Oos,
Tot mijn schrik heb ik bemerkt, toen ik mijn boekjes raadpleegde, dat ik je dertig Augustus ’t laatst geschreven heb. Ik vraag je zeer nederig excuus voor ’t lang uitblijven van mijn volgende epistel. Misschien zijn de post en de censuur wel zo lief om deze brief gauw door te laten, dan komt hij toch niet zo gek laat. Daar zullen we dan maar op hopen. Hoe zit het nu eigenlijk: zit je nog op je kamer? Ik hoop voor je van wel, want vooral van de winter lijkt ’t me beroerd om in dat lager te bivakkeren. Ik heb vanmorgen een brief geschreven aan een jongen, die in Nienberg a/d Wezer zit. Hij is daar aan ’t werk aan een in aanbouw zijnde vliegtuigen fabriek. Heeft niet zulke slechte werktijden: van 6 uur ’s morgens tot 2 uur P.M. (post meridien, na middag). ’t Is daar erg mooi, hij wandelt er veel. Bovendien werkt hij met een vriend en dan schaken ze onderhand uit het hoofd. Zo ver heb jij het zeker nog niet gebracht in de edele schaakkunst. Eerst is Henk opgeleid voor draaier, of hoe noem je zo iemand bij een draaibank? Toen hij zijn vak kende en “ingezet” zou worden, wilde niemand studenten hebben: reden begrijp je wel, zu gefärlich.
Jouw paps en de mijne zijn op het ogenblik aan het fietsen, heel gewoon, zonder bijbetekenissen. Ze hebben beide vacantie en brengen hem zo’n beetje thuis door. Mijn paps is vanmorgen woedend geweest, omdat we, toen we zijn kamer schoongemaakt hebben, een brief, die weg moest expres tussen andere rommel in gelegd hebben. ’t Is anders maar beter dat hij niets zegt, want hij is al twee x zijn oliebon kwijt geraakt. Als ik oliebon schrijf denk ik aan olieman en het gedicht van Sinterklaas.
Ik heb met veel plezier gehoord dat je je snor weer afgeschoren hebt. Gelukkig!!! Wat fijn voor je dat je naar voorstellingen van Hamlet a.s.o. kunt gaan. Ik kan me voorstellen dat zoiets in een wereldstad met allemaal goede spelers veel mooier is dan hier. Ik was laatst naar la Traviata geweest. Reuze leuk al die bekende wijsjes maar ’t viel me, om je de waarheid te zeggen, tegen.’t Was de A’damse Opera. Ik vond ’t nogal tweederangs. Ik zou me kunnen voorstellen dat ‘t met prachtige kleren en echte Italiaanders veel mooier was. Zoiets moet groots zijn anders wordt ’t belachelijk.
’t Wordt hier al zo echt herfst: wazig, dampig, vochtig, warmig. We hebben al eens getracht paddestoelen te zoeken vinden. Tot nu toe zonder resultaat. Onze pipa’s hebben er dan ook schoon genoeg van en kijken er niet meer naar om. Met Mams gaat 't wel. Ze mag nu twee maal daags op en haar wandeling strekt zich al tot Mimi de Groot uit. Als je nog even wacht met terug komen holt ze Bunnik weer om. Nee! Ik denk wel dat dat niet gauw meer gebeuren zal. To komt net binnen en gaat je ook een brief schrijven, dan doen we hen heel gezusterlijk in één floppie. Ze wil met mij pen schrijven en ze schrijft andersom zo. Ik hoop maar dat ze hem niet bederft. Ik ben weer met heilg. (gymnastiek red) begonnen. ’t Is toch zo leuk, we hebben reuze aardige dokters, jong (getrouwd, als je dat interesseert) we masseren elkaar (de leerlingen) dat ’t bij de beesten af is. In één woord reusachtig. Mies heeft ’t erg druk met haar analysten cursus, To gaat 31 Oct. naar Zeist, maar dat zul je wel van haarzelf horen. Nou, Oos, nog een wintertje en dan zal er toch wel eens een eind aan komen. In ieder geval krijg je verlof. Dag,
veel liefs en kusjes
Arike

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...