17 juni 2020

Zondag 17 Juni 1945. Oos : Deze stemming valt dus 100% mee, ik was bang dat de Russische opvoeding ingang gevonden had.

Zondag 17 juni ’45
Amerikanen in Hamm, grote sjacheraars. De mensen verruilen horloges en fotoapparaten voor sigaretten.

Goed teken: algemene verontwaardiging als er een paar man naar een volkstuintje gaan en daar bessen en worteltjes gappen. Deze stemming valt dus 100% mee, ik was bang dat de Russische opvoeding ingang gevonden had.

Jan :


Zondag 17 Juni 1945.
De nacht was ijzig koud, en van slapen kwam dus niet veel. De zonsopkomst werd derhalve extra gewaardeerd.
De stopplaatsen worden steeds veelvuldiger, en de oponthouden steeds langduriger. In Hamm stonden we b.v. vandaag 9 uur. Allerlei industrieële en militaire transporten gaan voor, daar over kapotte bruggen slechts enkel spoor ligt. In Hamm waren de Amerikanen ontzettend aan het sjacheren met sigaretten. En de idioten van Hollanders geven er ook alles voor. er zijn menschen die vlot hun horloge en hun fototoestel weggeven voor sigaretten. Anderen geven er tientallen guldens voor. ikzelf heb voor de 50 geallieerde marken, die ik destijds in Biesdorf op straat gevonden heb, een pakje Luchy Strike gekocht. Ook op kijkers, portemonnaies en rolfilmpjes zijn de Amerikanen verzot. De Engelsen heb ik nog niet zien sjacheren.
Mijn eerste gesprek in het Engelsch gevoerd. Het viel me nogal mee, ik gooide er minder Duitsch door dan door mijn eerste Fransche gesprek hier in Duitschland.
Om 9 uur vertrokken we weer. De route was vandaag: Hannover Minden Herford (hier kregen we een andere locomotief daar de oude de zaak niet meer kon trekken) Bielefeld Hamm Dortmund Duisburg. Helaas heb ik de Rijnbruggen in Duisburg niet gezien, omdat ik juist zat te slapen. Het Ruhrgebied is wel heel behoorlijk kapotgemaakt. Dat is nog wel een graadje erger dan Berlijn. De steden zijn geheel uitgestorven en slechts hier en daar verraadt een brandend lampje de aanwezigheid van menschen. Een troosteloos gezicht. De mijnen liggen allen stil, op zichzelf ook al een treurige aanblik.
Wat me we erg meeviel was dat er tusschen de verschillende steden van het Ruhrgebied zooveel groen is. ik had het me altijd als één groote industriestad voorgesteld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...