16 juni 2020

Zaterdag 16 Juni 1945. Oos : Dertig man in een goederenwagon.

Zaterdag morgen 16 Juni ‘45
Goed geslapen. We krijgen als ontbijt kunsthoning en suiker met brood, en twee sigaren. Dit alles, lekker, maar toch niet wat we verwacht hadden van een rodekruis-pakket met fantastische inhoud in twee pakjes sigaretten, boter enz.enz.
Ik ga op zoek naar de anderen, maar kan niemand vinden. Als ik juist rustig in mijn dagboek wil gaan schrijven, wordt er al geschreeuwd: ”Inpakken!”. We gaan meteen verder! Dat is weer wat anders dan bij de Russen! We gaan op vrachtauto’s naar de trein. Onderweg zien we de anderen aan de weg staan … jammer dat we niet samen reizen kunnen!
Dertig man in een goederenwagon. Eerst voelen we ons opgelaten, omdat we in de laatste goederenwagon zitten. Maar later blijkt dat je daar toch wat meer bewegingsvrijheid hebt.
We vertrekken als de lange trein volgeladen is. Voor een gedeelte zitten er Belgen in. Het eerste gedeelte van de reis gaat vlot. We slapen weinig en slecht. De stemming is goed.

Jan : 


Zaterdag 16 Juni 1945.
Nadat we lekker uitgeslapen hadden, hebben we eerst de omgeving verkend, en gekeken of we de anderen ook zagen, want we waren Gerrit en Berto ook nog gkwijtgeraakt. Maar het resultaat was negatief.
Inmiddels was het ontbijt uitgedeeld: een 399gr brood, een 20 gr kunsthoning, 20 gr suiker en 2 sigaren. Juist wilden we aan ons dagboek beginnen, toen het consigne kwam: “koffers pakken”. Nadat we dat gedaan hadden, en ons opgesteld hadden, werden we om 11.45 van het kamp door vrachtwagens af gehaald en naar het goederenstation gebracht.
Op het station werden we in groepen van 30 opgesteld, en van proviand voorzien. Deze bestond uit ca, 800 gr brood, 400 gr vleesch in blik, 2 zakjes zuurtjes en een pak groentesoep. Toen werden we in den trein gezet; waarbij we de pech hadden net uitgerekend in de laatste goederenwagon terecht te komen. Maar het nadeel van de meeste personenwagens was, dat ze geen ruiten meer hadden. Het ging best met de ruimte, en om 5.30 ’s middags vertrokken we. We konden ons nog een beetje vertreden in de wagen, en waren dus best tevreden. Het kaliber van onze medereizigers was echter plat, en de conversatie had heel weinig geest.
De reisroute van vandaag was: Maagdenburg Eilsleben Helmstedt Oebisfelde Fallersleben Isenbüttel-Gifhorn (waar we soep en koekjes kregen).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...