19 mei 2020

Zaterdag 19 Mei 1945. Oos : De grammofoon is gemaakt, er zijn wat plaatjes georganiseerd.

We slapen weer buiten: koude nacht. Vochtig, hoewel het niet regent. Stoelen gerepareerd, tweede golf van schoonmaak. Het wordt weer beter met de zonneschijn, we zitten vanmiddag weer te braden. Ondergoed en hemd gewassen. De grammofoon is gemaakt, er zijn wat plaatjes georganiseerd. Russisch wil niet vlotten, ik begin maar te lezen in Salammbô van Flaubert, maar de concentratie daarvoor ontbreekt ook. Dan maar zo veel mogelijk in de zon zitten en wandelen. 

Jan : 


Zaterdag 19 Mei 1945.
De beroerdheid van me is alweer over. Ik had zelfs alweer een flinken honger, vooral na de ochtendgymnastiek, die we sinds gisteren doen. Gevolg daarvan is een hevigen spierpijn.
We hebben ons vandaag erg koest gehouden, en zijn niet eens ons traditionele wandelingetje wezen maken.
Onze grammofoon, die kapot was, hebben Gerrit en ik vanmiddag gerepareerd. We hoeven nu niet meer de schijf met de vingers te draaien. De reparatie was niet lastig, maar wel tijdrovend: het maken van een slinger en het weer vastzetten van een losgeschoten veer. Maar het was noodig, want we hadden van eenige andere Hollandesrs een aantal platen in bruikleen gekregen.
We zijn in deze jaren toch wel ontzettend sceptisch geworden, vooral wat krantenartikelen betreft. Iemand bracht de nu regelmatig voor Beerlijn verschijnende “Tägliche Rundschau” mee, en daar stonden diverse artikelen in over rantsoenen, gedrag van Russen enz. enz. Maar hoewel dit propaganda is van de partij aan wiens zijde je zelf staat, je leest het toch met precies even veel reserve als vroeger de “Völkischer Beobachter". En we zullen deze eigenschap ook wel behouden, dunkt mij. Of het kwaad kan? Ik geloof het niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...