31 mei 2020

Donderdag 31 Mein 1945. Oos : Tenslotte is het duidelijk, ik heb flinke koorts, en buikpijn.

Donderdag 30 Mei   {dit is 31 Mei.}
Het regent pijpestelen zodat we besluiten allemaal in bed te blijven liggen. Om half een houd ik het niet meer uit. Met Pels een spelletje schaak gespeeld. Toen flink gewandeld, eerst met Gerrit en Berto, daarna met Portegies. Jan de Boer heeft gisteren de hele dag op bed gelegen koortswangetjes, en vandaag heeft hij typische dysenterie ontlasting. Met Berto er achterheen om Jan in een ziekenbarak te krijgen. Het is niet eenvoudig. Ten slotte brengen we Jan onder in een smerige kamer, bedden twee hoog, emmers om op te poepen. Er zijn geen medicamenten en niets. Jan is erg slap, hij kan nauwelijks staan. Thuis maken we alles eerst goed schoon, en gaan ten slotte pas tegen 12 uur slapen.
Na een half uurtje liggen voel ik dat ik koorts heb. Ik wijt het aan de koffie die de buren ons geboden hebben, maar tenslotte is het duidelijk, ik heb flinke koorts, en buikpijn.

Jan : 


Donderdag 31 Mei 1945.
Regen, den heelen dag door. Gerrit trof het dus niet best op zijn verjaardag, en we zijn dan ook, aangezien we in onze zit-slaapkamer toch niets anders konden beginnen, dan ook maar tot ’s middags om twee uur in bed blijven liggen. Soep en brood worden tenslotte aan huis bezorgd tegenwoordig. Voor mij was dit onder normale omstandigheden ondenkbaar, maar sinds gisterenmiddag voelde ik me beroerd en vannacht had ik ontzettende diarrhee gehad. Die volgens het medisch oordeel zeer veel van dysenterie weg had. Enfin, ik voelde me hondsberoerd, en ’s avonds heb ik zelf de knoop doorgehakt, en gezegd, dat ze me maar naar den dokter moesten brengen, omdat ik geen zin had om voor de anderen besmettingsgevaar op te leveren.
Ik was te slap om te loopen, en moest er dus per kar heen getransporteerd worden, wat vrij veel opzien baarde. In de ziekenbarak was een hoekje afgeschoten voor de besmettelijke ziekten, en in een van de drie kamertjes kwam ik te liggen. Er stonden 8 bedden (in 2 beven elkaar). We lagen met drieën, dus dat ging best. Alleen was er geen WC, maar kreeg ik persoonlijk voor dat doel een emmer. De nacht verliep vrij rustig, alleen kwam er een hevige hoofdpijn opzetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...