21 april 2020

Zaterdag 21 April 1945. Oos : De fles gaat open: de borrel wordt geschonken. Gisteren probeerde ik nog er meel of brood voor te krijgen.

Alarm nr. 288 van 22:30 tot 00:30.
Eerste artillerievuur. {Van de regen in de drup dus.}

Zaterdag middag 3 uur
Even stil gezeten, wacht houden bij het eten. De toestand is verschrikkelijk. De hele morgen al beschietingen van de artillerie, verhalen over granaten die in de buurt ingeslagen zijn.
Het ergste is echter, dat een groot deel van de bewoners al zonder eten zit.

Zaterdag avond.
Gerrit de Vries heeft zich bij ons aangesloten, een prettige kameraad. We hebben ons keldertje met matrassen belegd en zoals Jan zegt: Je zou haast met God en alle mensen in vrede komen. We liggen netjes naast elkaar.
Ontzettend wat heb ik gegeten vandaag. Ik kots er haast van. De morgen besteed met het plaatsen van een kachel, tot grote vreugde van Frau Lisureck, die zich in deze dagen beslist van een goede kant laat zien.
Jan gaat nog proberen naar de fabriek te gaan, omdat zijn eetketeltje er nog staat. Hij komt echter onverrichter zake terug.
De Belgen, het onsympathieke slag ervan tenminste, zijn de enigen die nog aan eten weten te komen. De anderen lopen met bonnen rond, zonder wat te krijgen. Ik ben blij met mijn voorraad, en geniet er ook van.
Het Wehrmachtsbericht komt zelfs nog uit vandaag. Paans heeft een krant. Bernau wordt al genoemd.
Het is negen uur, alles is rustig. De meesten liggen al te slapen in hun geïmproviseerde slaapgelegenheden.
De fles gaat open: de borrel wordt geschonken. Gisteren probeerde ik nog er meel of brood voor te krijgen, maar nu de Russen volgens de geruchten toch al in Weißensee zitten, willen we er maar liever aan beginnen.
Gisteren heb ik een depressie gehad. Ik was plotseling bang voor mijn eten enz. enz. Minder voor de granaten, die overal insloegen, dan voor de hongersnood die voor de deur staat. Paans verkondigt al de theorie, dat, als je geen eten meer hebt en je gaat het bij een ander stelen, deze daad verantwoord is. Iets dergelijks gaat mij, die al maanden voor deze dagen gespaard heeft, door hart en ziel. Wat heb er nu aan, had ik het maar allemaal opgegeten, nu komen Paans e.d. het je toch afnemen.
Maar vanavond ben ik al weer verzoend. We hebben Gerrit er bij genomen, Gerrit zonder voorraad, zonder iets. We gaan vanaf morgen gezamenlijk eten, alles bij elkaar.
Gerrit (de Vries) is aan den dood ontsnapt. Zijn vlucht uit Wriezen is een romantisch verhaal. Eerst beschieting door de artillerie, hetzelfde wat we nu meemaken. En dan de vlucht, met twee karren met spek en brood. Halverwege, bij Tiefensee, worden ze door scherpschutters beschoten. Alles laten ze in de steek, Gerrit komt zonder iets in het lager aan. Jaapje heeft van zijn laatste bezittingen ook nog het een en ander opgegeten en verruild, zodat hij werkelijk zo kaal als een kikker is.
Hoe zouden ze het thuis maken? Als ze maar wisten hoe het met ons gaat, dat zou een hele geruststelling voor ze zijn. Maar hoe maken ze het zelf wel? Misschien ook, zoals wij, in de kelder, daar is veel kans op. Niet te veel nadenken. Als ze maar blijven leven, dan is alles al goed. Blijft het huis nog ongeplunderd staan, dan is het helemaal prachtig.
Hoe lang zal het nog duren, in die rotzooi in Berlijn… luidt het liedje. Dit vraagstuk is wel erg actueel geworden. Ik schat zelf, dat we er over hoogstens anderhalve dag af zijn, maar ik kan me vergissen. Wat er aan soldaten voorbij komt, maakt de indruk van een vluchtend leger.

De eerste beleggingsnacht.
Drie man op de grond in de kelder. Gelukkig met een volle maag, maar dat is dan ook het enige lichtpuntje. Het is er nat en koud. Niettemin slaap ik vast in, ik word pas wakker als er een Hollander komt die zich bij ons in het keldertje installeert. Er is ongeveer de helft van de bezetting in het station gaan overnachten, bang voor een Engels bombardement. Maar om vier uur moet het station ontruimd worden: de treinen gaan weer rijden!
Het artillerievuur duurt haast de hele nacht door, ’s morgens wordt het wat rustiger. Er slaat een granaat in vlak tegenover het lager, in het puin. Verderop wel vijf of zes bij elkaar. Het is wonderlijk, maar niemand vindt het erg. Als je gewend bent aan luchtmijnen, dan is dit ook niet erg meer. Je blijft haast buiten staan!

Jan : 


Zaterdag 21 April 1845.
Vanmorgen werd het artillerievuur steeds heviger. Niettemin heb ik nog geprobeerd de fabriek te bereiken. Met veel moeite eeb ausweis voor de derde groep te pakken gekregen. Tot Tempelhof (ik moest over de Zuidring omdat bij het Schlesischer Bahnhof de zaak onder vuur lag) ging alles goed maar toen moest ik naar de Hermannstrasse loopen. Ik kende de weg niet, en kwam tenslotte in Britz terecht. Daar stond ik in dubio, zou ik doorloopen tot Schöneweide, of zou ik het met de S-Bahn proberen. Het was inmiddels al rijkelijk laat geworden, en bovendien hoorde ik voortdurend granaten fluiten, dus besloot ik tot het laatste. Hoewel ik zeker een half uur te lang geloopen heb tusschen Tempelhof en Hermannstrasse, stond ik daar toch tenslotte met de zelfde menschen waarmee ik in Tempelhof was ingestapt. De dienst bestond echter uit één halve trein per uur, en dus ben ik toen maar naar huis geloopen. Daar begonnen de granaten ook aardig te fluiten, en vlak in de buurt waren er een paar ingeslagen. Steeds als je een “Tiefflieger” hoorde, vluchtte je op de gang. Verder was de eenige lichamelijke reactie een enormen honger. Merkwaardig, in 1940, toen wij in de oorlog raakten, kon in geen stuk eten door mijn keel krijgen.
Morgen gaat bij ons drieën de gemeenschappelijke verzorging in. Oswald is tot ceremoniemeester benoemd. Misschien is het niet noodig, des te beter.
Hans Bornewasser is uit het ziekenhuis ontslagen, daar dit voor 50% ontruimd moest worden wegens gewonde soldaten. Nu hebben we hem in den kelder in een bed geïnstalleerd.
Overigens gaat het best in de kelder. Met wat gevoel voor humor kom je overal overheen. Frau Lisurek houdt zich erg goed, ze had vanavond een koffiebuffet aangericht in het Gemeinschaftsraum. Het is er alleen nogal koud en kil.
Hoewel ik het zelf niet gehoord heb, hebben ze vanavond nog alarm gegeven van 10.30-12.30. Er is echter niets gebeurd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...