28 maart 2020

Woensdag 28 Maart 1945. Oos : Na het alarm, na 1½ uur martelen in de bunker, is de lucht buiten weer zwart, en het regent weer as.

Alrm nr. 257 bombardement nr. 56 van 10:05 tot 12:00.

Woensdag 28 Maart
Uitgeslapen: ik moet toch eerst achter mijn apparaatje aan! Het commentaar op het Wehrmachtsbericht van gisteren helpt me over de pijn heen. Op het station Hohenzollernplatz is sinds twee weken niets meer gevonden! Van ellende ga ik maar naar Bothe en Boch voor een concert. Voor morgen: Requiem v Mozart, voor Zondag een concert met piano enz. onder Hager. Portegies krijgt ook een kaartje. Naar de fabriek. Op het station: alarm. Met menigte mee naar de bunker. Als altijd: schelden, smeken, tieren, huilen en dan: een stank van geen zuursof. De temp. stijgt en er vallen mensen flauw. Baldriantropfen moeten overal helpen. Ik ben overtuigd dat de bunkers massagraven worden als ze eens de grap uithalen 24 uur alarm te geven. De mensen stikken dan in de schuilkelders, als ratten.
Na het alarm, na 1½ uur martelen in de bunker, is de lucht buiten weer zwart, en het regent weer as. Eerst naar huis, om te zien of daar nog iets overeind staat, en er wellicht wat te redden is. Daarna naar de fabriek voor het eten. Stel je voor: twee porties worst met puree laat je toch maar niet zo staan!
De treinen werken niet mee, maar de cantine wel, ik krijg mijn twee porties en eet me een halve beroerte. Ik moet eerst uitpuffen, mijn behoefte doen, en kan me dan pas bewegen!
Ik kom op de gedachte Frl Anton mee te nemen naar het concert in de Beethoven “zaal”.


Na fabriekstijd naar Jan Egberts, om eens te zien of daar alles in orde is. Gelukkig alles OK.

Jan :  


Woensdag 28 Maart 1945.
 Alarm van 10.05 – 12.00. een niet al te groote aanval. Hoofdzakelijk in het Westen van de stad. Maar het heeft hier toch ook nogal gedreund. Oswald zat net in de stad om het verlies van zijn knijpkat aan te geven, en kwam laat in den middag op de fabriek aan met de verheugende boodschap, dat thuis alles nog in orde was. Alleen zaten we weer eens zonder water.
Vanavond tot onze groote verbazing geen alarm. We hebben nu 36x achter elkaar alarm gehad ’s avonds. Maar dat zullen ze wel op de een of andere manier inhalen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...