23 maart 2020

Vrijdag 23 Maart 1945. Oos : Weer geprobeerd de brief aan mijn ouders, afscheidsbrief voor het geval ik het loodje leg, te schrijven.

Alarm nr. 249 bombardement nr. 54 van 23:10 tot 00:15.

Vrijdag 23 Maart 1945
Prachtig weer, het begint warm te worden. Mijn winterjas hangt in de kelder, maar mijn trui durf ik niet te verlaten. Jan tikt op de machine van ons lab verslagen voor het 1 jarig bestaan van de Spreekrans. Brief naar huis. Verrassing in de cantine: visch in plaats van macaronisoep. Aardappels met schil, dat hebben we weken lang niet gehad. Ik bof wel met mijn 2½ portie, deze week. Jan gaat vroeger weg, probeert in Köpenick visch te kopen. Ik ga zelf ook inkopen doen, maar kan natuurlijk de eieren niet te pakken krijgen. Wel spek op mijn Schmalzbon.
Thuis is het licht uit, vervelend gedoe. “Kelderwacht” gehad, om de beurt moeten we op de kelder passen omdat er gestolen wordt.
Om elf uur alarm, net in je eerste slaap. Met kaarslicht naar bed gegaan, en dan er weer uit voor alarm, een prettige dag, hoor. In de S-Bahn een aardige opmerking gehoord: de juffrouw zegt door de radio: roken is verboden, verder moeten de honden gemuilkorfd zijn. Gut, eindelijk komen de honden ook eens aan de beurt, wij zijn al zo lang gemuilkorfd!
Er vallen nieuwe luchtmijnen, met een ander geluid dan vroeger. Ze vallen weer dicht in de buurt vandaag.
Weer geprobeerd de brief aan mijn ouders, afscheidsbrief voor het geval ik het loodje leg, te schrijven, maar het lukt me niet erg.

Jan : 


Vrijdag 23 Maart 1945.
Net lagen we vanmorgen in bed, toen er twee straten verder een blindgangen ontplofte, waardoor we bijna uit ons bed geschud werden. Ik was gewaarschuwd, maar Oswald schrok zich dood, en kon het eerste uur niet meer in slaap komen.
’s Avonds zat de heele stad in het donker, tot ongeveer half elf. De kolennood schijnt wel acuut te gaan worden. Enkele stations hadden hun trappen met vetpotjes moeten verlichten. En thuis was het natuurlijk ook niet bar gezellig, daar de anderen meteen op hun bed gaan liggen als het licht uit gaat. Ik zit dan als regel in mijn eentje tot een uur of tien nog op.
Het alarm kwam van 11.10 – 0.15. Ze gooiden hun lading weer vlak in onze buurt uit. Ze gebruiken tegenwoordig een andere soort bommen, die een korte droge inslag geven, in tegenstelling tot het rommelende geluid van de luchtmijnen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...