27 maart 2020

Dinsdag 27 Maart 1945. Oos : Uit protest ga ik niet in het station met alarm, ik blijf boven tot de bommen vallen.

Alarm nr. 256 van 21:00 tot 22:10.

Dinsdag 27
Voortzetting van de grote was: Pyjama en kousen, er is geen water, en we moeten dus gewoon in het lab, onder de neus van Riess de zaak uitspoelen!
Naar v. Schreibershofen. Niet gewerkt, alleen maar gegeten! Waar ze dat eten altijd nog vandaan haalt verbaast ons. Het is toch een alleraardigste, hartelijke dame.
Op weg naar huis verlies ik, oh gruwel, mijn “philikat” dat duur betaalde ding waar ik zo trots op was. Juist ’s middags maak ik er een grappig etui voor, en daar verlies ik het nog de zelfde avond. Wat ontzettend stom. Uit protest ga ik niet in het station met alarm, ik blijf boven tot de bommen vallen. Verder maak ik een blikje gecondenseerde melk open en eet alles op wat ik onder mijn handen krijg. Alles komt ook tegelijk: eerst stelen ze 20 sigaretten van je, nu verlies ik een apparaat dat me 120 stuks gekost heeft!

Jan : 


Dinsdag 27 Maart 1945.
We waren vanavond weer te gast bij Mevr. v. Schreibershofen, die ons weer een heel aantal opdrachten gaf. Onze eerstvolgende taak zal zijn, het balcon schoon maken. De familie Hagemann heeft dat nl. als vuilnisbelt voor lege wijnflesschen gebruikt. Er liggen er zeker een 200 op!
Het was natuurlijk als altijd weer geweldig gezellig. Alleen verliep de avond in een valsch accoord daar Oswald, thuiskomend, bemerkte, dat hij zijn knijpkat (de Philips dynamolantaarn) verloren had, een ding dat hem destijds 120 sigaretten gekost heeft. Bovendien had hij er juist vanmiddag een mooi kunststof étui omheen gemaakt. Wel pech dus!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...