18 februari 2020

Zondag 18 Februari 1945. Oos : De kachel is vandaag nog aan, maar dat heeft ons ook de laatste kolen gekost.

Alarm nr. 204 van 19:30 tot 20:15

Zondag 18 Februari 1945
Koud gehad in bed, er begint weer een koude periode, en ik zal dus mijn jas weer over de dekens moeten leggen. Naar de Franse film met Jan dB. Onderweg wordt aan de barricades gebouwd. De Belgen durven er niet langs, maar ons kan het niet schelen. Als we moeten helpen dan is het niet anders, je kunt je toch niet laten storen!
De film is niet best, “Le camion Blanc”, een film over het zigeuner leven. Van dit onderwerp had veel meer gemaakt kunnen worden. Het geluid is slecht, zodat ik lang niet alles verstaan kan. Jan heeft natuurlijk veel meer moeite, en het mag wel een vergeefse tocht genoemd worden voor hem.
In Herzberge alles in orde. Jan {E} loopt weer rond, en is beter. Zijn humeur is nog niet in orde, hij heeft daar twee weken aan Hermien liggen denken natuurlijk. Hermien zit nu al zes weken in het Noorden, en dien tijd zit zijn moeder alleen thuis. In de kou en in de ellende. Ik wandel een eindje, maar Jan heeft een afschuwelijk humeur waarin geen verandering is te brengen.
Kees en Hans zijn beter te spreken, en als Jan weer naar zijn paviljoen toe is, stijgt de stemming tot een plezierige onzin stemming. Kees is wel een rare druif, moet ik zeggen, gezellig om een borrel mee te drinken.
Om half vijf stappen Kees en ik op, als Witkop en Woudstra juist komen. Ze hebben eerst interesse voor de was, en daar na pas voor de bewoners en gasten, zoals dat gewoonlijk gaat. Ik zelf heb ook altijd bijzondere interesse voor het eten! Vandaag zelfs een stuk vlees, het eten van Jan komt nog steeds door hoewel hij in een ander paviljoen opgenomen is.
Kees gaat nog even mee naar de Invalidenstrasse, en bewondert mijn nieuwe boeken. Hij krijgt nog een pannekoekje en gaat door naar huis.
De kachel is vandaag nog aan, maar dat heeft ons ook de laatste kolen gekost. En dat op een ogenblik dat er een nieuwe koudeperiode inzet! We bakken een pannekoekje en gaan naar bed.

Jan heeft hier niets aan toe te voegen, anders dan dat hij aan zijn voordracht voor de Spreekrans werkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...