22 februari 2020

Donderdag 22 Februari 1945. Oos : Jan vertelt dat Riess boos was. Niet omdat ik weg bleef maar omdat ik me laat inenten.

Alarm nr. 209 van 12:20 tot 13:05
Alarm nr. 210 van 19:50 tot 20:45

Donderdag 22 Februari
Eerst maar eens uitslapen, al gaat dat niet goed als je gewend bent om kwart voor zes op te staan. Je slaapt na zessen niet vast meer. Ik blijf thuis onder het motto: inenten. Jan vertelt wel dat ik bang ben Vrijdag te moeten “scheppen” en daarvan niet weg kan blijven, en dus wel een werkdag weg moet blijven. Om negen uur naar de schoenmaker, die nog niet aanwezig is. Portegies komt pas om half twaalf aanzetten, en dan dreigt er weer alarm. Overal vliegtuigen, en niet zo zuinig ook. Er is wel een luchtoffensief gaande. Met Kees gegeten zoals gewoonlijk goed.
De schoenmaker is er toe te brengen althans één rugzak te naaien. Het kost wat overreding, maar ik krijg hem er toe. De tas wordt mooi, alleen de aanhechting van de riemen is niet ideaal. Blij als een kind ga ik naar huis. Jan vertelt dat Riess boos was. Niet omdat ik weg bleef maar omdat ik me laat inenten, en “kwade geesten oproep”.
Vanavond weer eens alarm, en weer een paar zware bommen in de buurt.

Jan : 


Donderdag 22 Februari 1945.
Oswald heeft vandaag een rugzak laten naaien van de stof, die Pessel ons bezorgd heeft: zwaar linnen, geïmpregneerd met een of ander plexigum preparaat, waardoor het waterdicht is. Het geheel wordt gebruikt voor dichtingsringen.
KWO heeft deze week nog drie vrije dagen, maar FAO moet op die dagen scheppen. Er is een officieel rondschrijven gekomen, dat op de vrije dagen aan de barricaden moet worden gewerkt, ook door de buitenlanders. Dit laatste is als volgt gemotiveerd: omdat de buitenlanders zoo dapper voor de eindoverwinning meegewerkt hebben, mag men hen het recht tot medehelpen aan de versperringen in de voorsteden voor de verdediging van de stad, niet onthouden (sic!). en verder stond er in dat van een ieder verwacht wordt dat hij zich vrijwillig meldde; wie zich niet vrijwillig meldt, zal volgens de oorlogswetten gestraft worden (sic!)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...