19 januari 2020

Vrijdag 19 Januari 1945. Oos : Na fabriekstijd geprobeerd in Rahnsdorf brieven af te geven aan de rasechte Amsterdamse ober.

19 Januari 1945
Nowak komt weer met een gast op bezoek. Zoals gebruikelijk hangt hij dan een verhaal op over de eigenschappen van de weekmakers. Dat gaat zó vlot, dat ik overtuigd ben dat hij maar wat vertelt, en dat alles precies andersom is. Vandaag vertelde hij dat het idee van die gelatinatie pudding uit het buitenland kwam….   Ofwel hij liegt, ofwel hij bedoelt mij met “het buitenland”.
Na fabriekstijd geprobeerd in Rahnsdorf brieven af te geven aan de rasechte Amsterdamse ober in het Mügelseerestaurant. De reis is iets heel bijzonders deze keer. Ik zit met “Frl. Anton” mijn Russische lerares in de tram. Op de tram wachtend bij Köpenick knoop ik een praatje aan met haar, en in de tram naar Rahnsdorf heb ik gelegenheid tot een langer gesprek. Het is een enorm lief kind, en het verbaast me zo dat ze perfect Duits spreekt. Enfin, het eerste Russinnetje dat ik goed Duits hoor spreken. Als ik uit de tram stap ben ik eerst wat verblind. Er staat een complete sneeuwstorm, en ik zie geen hand voor ogen. Met moeite weet ik het restaurant te vinden, en daar tref ik de Italiaan. Ik ben blij Frans te kunnen praten. Behoorlijk gegeten. De Italiaan laat zich weer verneuken, hij laat de ober bonnen afknippen, (te veel!) en tenslotte krijgt hij geen eten!
Zijn vertrek hangt nu nog op de vergunning van de politie. Verder krijgt hij natuurlijk geen geld gewisseld. Wat een ellende met die man. Hij eet als een uitgehongerd beest, slobbert alles naar binnen, en ik kan me haast niet voorstellen dat deze man vroeger in een beschaafd milieu heeft verkeerd.
De ober die mijn brieven moet meenemen is er natuurlijk niet. Als ik dan tenslotte maar snel vertrek en in de sneeuwstorm kom heb ik de keus; wachten in de koude, of 15 minuten lopen in de sneeuwstorm. Ik zie een lichtje aankomen, en strompelend over hagen en stoepen en vallend over rails weet ik de tram te bereiken, gevaarlijk dicht er voorlangs. Aangezien de tram nog tekenen vertoont door te rijden zonder te stoppen, spring ik nog in de rijdende tram! Met deze grote gladheid geen kleinigheid. De “Schoferin” is een typisch Duits meisje, groot en dik, maar erg vriendelijk en ze wil mijn geld haast niet hebben! Ik kan het niet laten wat met haar te flirten. In Fredricksfagen tien minuten gewacht. Het perron is leeg, ik verheug me op een rustige reis, pijpje rokend tweede klas. Maar de trein is tjokvol met reizigers uit een of andere D trein.
Thuis voor het eerst een onaangename verhouding met Jan dB, na de schone was zouden we van bed verwisselen, was afgesproken. Jan maakt echter zijn bed direct beneden weer op zonder er over te praten. Ik laat dit, na lang beraad, tenslotte niet op me zitten. Je kunt te ver gaan met lankmoedigheid.

Jan :


Woensdag 19 Januari 1945.

Vanavond liep alles verkeerd. Het begon met heel lang wachten bij den schoenmaker. Toen moest ik betalen in de tram (voor de 2e maal al van de week). Vervolgens, in de Invalidenstresse was de straat dank zij een sneeuwstorm veranderd in een ijsvlakte. En toen kwam ik thuis, en daar was heelemaal de duivel los. Ze hebben sinds ongeveer 14 dagen een ontluizingsactie op de verschillende verdiepingen doorgevoerd. Er wordt dan gegoten met een of ander teerpreparaat, wat als eenigste gevolg heeft, dat de luizen uit hun lethargie opgeschrikt worden, en ineens actief gaan doen. Enfin, het stonk ontzettend bij ons was er een enorme rotzooi op de kamer en we kregen klachten van Frau Lisurek dat we een sloop weg hadden gemaakt (waar we overigens geen schuld aan hadden). Bovendien warende bedden afgehaald. Juist had ik mijn bed opgemaakt, toen Oswald thuis kwam en vertelde dat hij in het onderbed wilde liggen. Daar dat indertijd werkelijk afgesproken was, moest ik alles weer afhalen en opnieuw opmaken. Onderhand was de groente aangebrand en stnk de heele verdieping over. Bij het opmaken van het bed kreeg ik mijn hand en beddegoed vol met vieze  bruine teervlekken, die heerlijk kleefden. En tot overmaat van ramp waren onze kolen bijna op. Al met al een avond waarover je jezelf in alle opzichten op zit te vreten. Gelukkig kwamen we met een borrel van Oswald een heel eind in ons normale doen terug.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...