30 januari 2020

Dinsdag 30 Janiari 1945. Oos : Ik zit in de kou op het lab, met grote stroosloffen aan tegen de kou op de voeten.


Dinsdag 30 Jan.
Vandaag is het de grote dag van de partij. Vorig jaar zat ik bij de Meisterzinger toen er alarm kwam. ’s Avonds een grote aanval. Vandaag is het anders. Ik zit in de kou op het lab, met grote stroosloffen aan tegen de kou op de voeten. En dan maar dagboek schrijven van deze dagen. De hele dag doe ik niets anders. Met koude vingers, (het is 8ºC in de kamer), schrijf ik een poosje, en dan warm ik mij vingers weer even.
{De Italiaan is Zaterdag vetrokken zonder afscheid te nemen.}
Vanavond niets anders gedaan dan eten. Eerst en een restaurant. Twee stammen en een portie kool, en daarna thuis gebakken aardappels en pudding. Toen nog de gebruikelijke beschuitjes!


Jan : 


Dinsdag 30 Jaruari 1945.
Op de fabriek is het ijzig koud. we zijn begonnen met 6°C, en ’s middags om 5 uur was de temperatuur tot de ongekende hoogte van 8°C gestegen. Maar gelukkig hebben ze ergens strooien voetzakken vandaangehaald, zoodat je tenminste niet op de koude betonvloer hoeft te zitten met je voeten. Het Clb was vandaag helemaal gesloten, daar alles bevroren was. het is het enigste middel in zoo’n geval bij de AEG: domweg naar huis gaan, dan ben je er zeker van dat ze de boel maken. Anders gebeurt het eenvoudig niet.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...