30 december 2019

Zaterdag 30 December 1944. Oos : Een zwangere dame staat voor me en moet ook aanzien, dat een vent domweg voorgaat naar binnen.

Zaterdag.
Half acht op. Met Pieter Bos naar Tegel om schaatsen te rijden, het gaat wel, helaas moet ik op de slechte schaatsen rijden, omdat Pieter te grote schoenen heeft. We hebben een aardig stukje afgelegd maar helaas is het ijs erg kapot gevaren. Verder is het geen onverdeeld genoegen met een jas aan schaatsen te rijden. De grote vlakte, die er moet zijn, niet gevonden. Het weer is niet mooi, bewolkt, het gevoel, dat je zo helemaal “vrij” bent op zo’n grote ijsvlakte wilde niet door breken, 12 uur thuis. Naar “Kartenstelle” voor de snaps-bon die ik niet goed afgeknipt heb. Vreselijk lang gewacht en toen weer verder gestuurd naar het “Ernärungsambt”. Daar ook weer lang gewacht. Een zwangere dame staat voor me en moet ook aanzien, dat een vent domweg voorgaat naar binnen. Maar ze is er niet toe te bewegen zelf naar binnen te gaan om die vent op zijn nummer te zetten. Dan probeert nog een jonge dame zich voor te dringen door domweg naar binnen te lopen. Later klamp ik de man die zich vóór de zwangere juffrouw drong nog aan en zeg hem wat hij gedaan heeft, “Ik ben van de partij” begint hij, waarop ik direct antwoord: “Je kunt mij niet wijs maken dat je bij de partij zulke manieren geleerd hebt, of dat je het recht ertoe hebt”. Het blijkt een zielig mannetje te zijn ±25 jaar, achterlijk en zeer banaal. Maar het toverwoord “van de partij” ligt die mensen toch voor in de mond en dat is typerend.
Tenslotte mijn bon gekregen. Snel naar huis, verkleed en met de tram naar Godoor. In de tram “Kontrolle”. Ik heb natuurlijk niet betaald, maar de “Schaffnerin” was er nog niet geweest toen ik uitstapte. In de tram wordt een juffrouw in bontmantel gepakt – ze heeft niet betaald, zit al 20 min in de tram, en kan de 5 M boete niet betalen!! Dat ze niet betaald is niet zo erg, maar die bontmantel moet het ontgelden!
Bij Godoor typisch burgerlijk, maar toch gezellig. Helga komt meer dan een uur te laat, de lange Günte Stolz komt niet, en verder zijn alleen twee buurmeisjes van Godoor (Werner) te gast. Het was weer zoals hier de feestjes altijd zijn: “Kuchen” eten, en verder wat alcohol drinken en dansen, dansen, altijd maar dansen. Jammer dat er een meisje te veel was. Helga zei achteraf dat ze niet “auf meine Kosten gekommen” was. We hebben het later ingehaald op weg naar huis. Het was bijzonder gezellig. Helga ging vanaf Brannauerstrasse naar huis lopen, ik zelf ben ik met de laatste S-Bahn door naar huis gegaan, om twee uur in bed. Helga heeft nog een uur door de sneeuw gestrompeld met een afgebroken hak. Moe naar bed.

Jan :


Zaterdag 30 December 1944.
Vandaag vrij, en nog twee dagen vacantie in het vooruitzicht. Oswald ging schaatsenrijden, en verdween dus vroeg. En ik heb me vanochtend voor de gemeenschap verdienstelijk gemaakt door de kachel in het midden van de kamer te zetten. Overal stukken pijp en ellebogen opgesnord, en na een uur of twee prakkizeeren was de zaak gezond. De kachel staat nu à la Delft, d.w.z. midden in de kamer, en juist onder de lamp. Het bezwaar is, dat de lamp nu voortdurend slingert door de opstijgende warme lucht, maar dat moeten we maar op de koop toe nemen. We kunnen het nu dank zij de lange pijp met een minimum aan kolen lekker warm stoken.
’s avond nog even naar Fred geweest, door een sneeuwstorm heen. De schaatsenrijders zullen er wel de smoor in hebben. Net voor de feestdagen. Het is anders nu heerlijk weer, en ruïnes in de sneeuw hebben bij volle maan ook hun bekoring.
’s Avonds heb ik heerlijk bij de kachel gezeten en zitten werken aan mijn  openingswoord voor morgenavond. Ik was heelemaal alleen thuis, Oswald was naar een oudejaarsfeestje van een stel vriendinnetjes van het lab, en Arnberg was ook niet thuis. Ik heb echt prettig gewerkt tot ± kwart voor één.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...