29 december 2019

Vrijdag 29 December 1944. Jan : Gelukkig kreeg ik ’s avonds een enorme berg post.


Vrijdag 29 Dec.

Oos laat hier enkele regels open, kennelijk met het doel er later wat in te schrijven maar daar is het nooit van gekomen.

Jan :


Vrijdag 29 December 1944.
Er heerschte vandaag op het lab een echte Oudejaarsstemming. Niemand deed iets, en daar de drukwaterleiding nog steeds bevroren was, hadden ze ook geen Bunamonsters voor me klaar kunnen maken. Bovendien was Dietloff er niet, en een en ander samen ben ik er dan ook om half drie vandoor gegaan, daar ik nog een enorme hoeveelheid inkopen te doen had. Ik moest nog wasch halen, en reisde derhalve over Köpenick terug. In de trein natuurlijk controle, en daar trapte ik prompt in, daar mijn abonnement niet op dat traject gold. Boete 3 Mark. Het viel nogal mee.
Gelukkig kreeg ik ’s avonds een enorme berg post. Alle brieven van huis van October en November. Al is het dan oud nieuws, het was toch fijn, weer eens iets te horen. 
We hebben ons vanavond eens aan schapenvleesch gewaagd. Je krijgt daarvan de dubbele hoeveelheid op je bonnen. We hebben er een aantal balletjes van gedraaid, en die door de boerenkool heen gedaan. Voorwaar, een godenspijs! Ik wilde, dat ik ze het thuis ook kon voorzetten.
En toen hebben Oswald en ik nog een beetje zitten nakaarten met een heerlijk sigaartje en een borrel.


Latere analyses van deze slag melden dat de Duitsers al vijf dagen teruggeslagen worden. Een belangrijke reden hiervoor is dat de bevoorrading geen benzine voor de tanks kan leveren!! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...