27 december 2019

Utrecht, 8 November 1944. van Paps : Hoe dat fietsje het uitgehouden heeft begrijp ik nog niet. Ik had nog ± 30 kg bagage achterop.


Utrecht, 8 November 44.
Mijn beste Oos.
We zullen het nog maar eens proberen, mogelijk bereikt deze brief je nog, maar ik vrees wel dat het dan al lang St. Nicolaas is geweest en de heele situatie weer veranderd zal zijn.
Het is hier nog steeds rustig, af en toe deining door het oproepen van mannen om te graven en telkens, zoodra het helder weer is, bezoek van geallieerde vliegtuigen, jagers en kleine bommenwerpers die zoo nu en dan kleine bommetjes laten vallen in de omgeving van het C.S. of daaromtrent. Alles bij elkaar heeft dit gelukkig niet veel te betekenen, maar het kan slechts een voorproefje zijn van wat ons te wachten staat over enige tijd. Overigens heeft het geen zin ons nu druk te maken, komt tijd, komt raad en we zullen dan wel zien.
Verleden week ben ik nog eens naar A’dam en Ouderkerk geweest op het kleine fietsje van Mams. Dat was voor mij met mijn lange benen een heele tocht, maar het is allemaal best verlopen. De eerste dag naar het kantoor in A’dam, en toen in de namiddag via tante Marie & oom Theo naar Ouderkerk. Daar ben ik dien nacht gebleven en den volgenden morgen met enige leeftocht naar Utrecht terug. In Breukelen nog even bij de v.d. Hulsten aangeweest (dat is die schilder die Lily’s portret heeft gemaakt en die op een woonschip woont in de Vecht bij Breukelen) en toen maar weer verder en veilig thuis weer aangekomen. Hoe dat fietsje het uitgehouden heeft begrijp ik nog niet. Ik had nog ± 30 kg bagage achterop. Slechte stukken van den weg heb ik dan ook maar gelopen. De achterband is nu echter vrijwel versleten zoodat ik vrees dat ik dezen tocht niet meer op deze wijze zal kunnen herhalen. Als ik goede banden had ging ik op de zeker elke week deze tocht maken. Het is nu schitterend langs de Vecht met dit fraaie najaarsweer en al die mooie kleuren in de bossen.
In A’dam en Ouderkerk is al lang geen electriciteit meer. Zoodat de menschen ’s avonds in het donker zitten of hoogstens met een kaarsje, oliepitje of iets dergelijks. Ook hier in Utrecht is het overgrooten gedeelte van de stad reeds lang afgesloten. Wij behoren tot de bevoorrechten die het nog hebben maar hoe lang nog. Enfin, we hebben wat kaarsen zoodat we het althans enige tijd kunnen uithouden zonder geheel in het donker te zitten. Ik ben nu bezig een instrumentje te maken om brandduur van een kaars, vooral een slechte kaars in oorlogssamenstelling (paraffine in plaats van stearine), aanzienlijk te verlengen. Deze kaarsen lopen n.l. erg af, ze smelten haast op en zijn dan in een paar uur uitgebrand. Hou je nu de kaars tot vlak aan de rand onder water dan blijft ze hard en druipt niet af, het vlammetje is dan natuurlijk wel iets kleiner maar dat geeft niets, want je kunt toch niets bij het licht van één kaars doen, maar je kunt elkander tenminste zien en je kunt je concentreren om nu de kaars regelmatig tijdens het branden op te voeren zoodat steeds er een even groot randje boven water blijft (een paar min.), heb ik het volgende systeem geprobeerd. Je neemt een cilinderglas, grootendeels gevuld met water, aan den rand daarvan hang je nevenstaand apparaatje op, bestaande uit twee ijzerdraden, een kurk die door middel van 4 oogjes langs de draden op en neer kan schuiven, daarop de kaars die boven door een ringetje steekt maar door twee draden wordt tegengehouden, aan weerszijden v.d. pit. Als de kaars nu opbrandt wordt zij door de kurk steeds naar boven opgevoerd en blijft dus steeds op de zelfde hoogte onder water. Zoo’n snertkaars met paraffine brandt op deze wijze 6 uur met een redelijke vlam, in plaats van 2½. Zo wordt een mens vindingrijk in den nood.


Ziezo, deze keer voor het meeste een kletspraatje. Het ziet er helaas niet naar uit dat de oorlog in een vloek en een zucht zal zijn afgelopen, we zullen nog wel geduld moeten hebben, jongen, hoe zwaar dat ook valt. We gaan helaas den winter weer in, en de waanzin gaat maar verder en weet nog van geen ophouden. Het is verschrikkelijk maar we staan machteloos er tegen. Hou je maar goed, jongen, heb over ons geen zorgen, wij redden het wel hopen we.
Veel groeten, en een poot van je
Vader




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...