26 december 2019

Dinsdag 26 December 1944. Tweede Kerstdag Oos : Afgewisseld op de twee paar schaatsen gereden.


Dinsdag 26 Dec. 2e Kerstdag
Om half elf wakker, snel gegeten en geschoren, en als de weerwind met de schaatsen naar Herzberge. Gelukkig gaat alles vlot. Jan is erg laat. De schaatsen van v. Griffen, Friese schaatsen, zijn niet klaar.
In Hischgarten staan Pels en Kees al een half uur te wachten! Gewandeld naar Friederichshagen en daarna naar de Müggelsee. Als we daar anderen zien schaatsen rijden, dan worden v Griffen, Kees , Jan en Berto eindelijk ook geestdriftig. Alleen Pels voelt er nog niets voor. Afgewisseld op de twee paar schaatsen. Tenslotte met Kees een eind gereden tot het donker werd.
De Hollandse ober in het restaurant was weer verrekt grappig. Zo’n rasechte Amsterdammer in Berlijn, dat is ook wat bijzonders.

Jan : 


Dinsdag 26 December 1944.
Vanochtend werden Oswald en ik beide met een schrik om half elf wakker. Waarschijnlijk was onze grog de oorzaak van dit lange slapen. Ik had toch geen plannen voor vandaag, en dus kon het mij niets schelen.
‘s Middags heb ik de heele tijd kou geleden, hoewel ik razend hard gestookt heb. De kamer kwam niet boven de 7 à 8 ºC uit. De kachel is veel te klein voor de kamer. Ik ben er dus practisch bovenop gaan zitten, en van werken, zooals ik mij voorgenomen had, kwam ook niet veel. Een ogenblik  heb ik er ernstig over gedacht naar bed te gaan.
Maar tenslotte heb ik Fred maar opgezocht, die vandaag had moeten werken, en heb zijn radio bewonderd. Hij heeft dat ding op werkelijk een buitengewoon listige wijze ingebouwd in zijn bed, er is absoluut niets van te zien.


Het hoofdkwartier meldt dat het offensief in België best goed verloopt, vandaag 700 vijandelijke tanks uitgeschakeld en 44 vliegtuigen neergeschoten. De ring rond Bastogne is verkleind. Over het tegenoffensief van Patton, die vandaag Bastogne ontzet,  geen woord.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...