05 november 2019

Zondag 5 November 1944. Oos : Ik sta werkelijk paf. Zulke dingen vertel je niet verder, vindt hij.

Zondag 5 Nov.
Heerlijk geslapen, bewust genietend geslapen tot elf uur. Daarna een douche genomen, en met Jan gegeten Zijn “Italianer” hebben er voor gezorgd dat het eten nu niet meer zo overvloedig is. ’s Middags komt Kees. Jan houdt uitverkoop, alles wat hij aan erfenissen van de diverse vroegere bewoners nog hier heeft verdeelt hij. Met een grote buit aan koffiesurrogaat en verbandgaas, vrijgezellenknopen enz. ga ik naar huis. Jan en ik hebben uitgemaakt dat kerels als Pels het toch maar verdraaid slecht hebben in vergelijking met ons. Berto, Jan Pels en Jan E. gaan naar de bios, en ik ga naar Fr Rose. Pfarrer Scharfenberk zou vandaag een lezing houden over Nietsche, maar het gaat niet door. Dr Helm is weer aanwezig, hij hoort zichzelf graag praten, dat is jammer, maar verder is het een geschikte kerel.
Wat betreft het verhaal dat op de vorige pagina staat {3 nov.}, verwijt Jan me in bedekte termen dat ik dit verder verteld heb. Ik sta werkelijk paf. Zulke dingen vertel je niet verder, vindt hij. Ik heb dit zuiver opgevat als een bijzonder gesprek, en ik heb het met naam en toenaam verder verteld. Ik ben er nog niet achter of Jan zich nu zelf gescandaliseerd voelde, of dat het om Witteveen ging, of dat hij het zelf van Witteveen gek vindt dat deze niet op dit aanbod inging. Dit laatste is onwaarschijnlijk, maar de meest eenvoudige verklaring, nu ben ik me er van bewust dat ik wel eens wat te veel vertel, maar hier voel ik me toch onschuldig.


Jan :


Zondag 5 November 1944.
Nu waren we ’s avonds bij Frl Rose genodigd, wat zooals steeds erg gezellig was. ook dr. Helm was er. Toen het gesprek op Duitsche titels kwam, hoorden we, dat een dissertatie in Duitsland hoogstens een half jaar tijd kost. Ik wil nu wel gelooven, dat er zooveel Hollanders in Duitsland promoveren, daar een promotie bij ons toch ongeveer twee jaar kost.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...