23 november 2019

Utrecht 13 October 1944. van Mams: Het ravitailleren gaat moeilijk. Het bemachtigen van aardappels is de grootste toer.


Utrecht 13 Oct ‘44
Mijn lieve Oswald.
Daar kregen we gisteren zowaar een brief van je! We stonden paf. Hij was van 15 Sept. dus een kleine maand oud. Je maakte het dus toen nog goed. Gelukkig. Wij maken het hier ook best, al zijn ook wij heel erg in spanning. Wat zal de naaste toekomst brengen? Jammer dat je zoo ver weg zit, lieve jongen; als je maar bij elkaar bent is het of de dingen minder erg zijn. Maar nu ben jij bezorgd over ons en wij over jou! Verleden week moesten alle mannen tussen 17 en 50 zich melden om te graven. Wij hebben ze niet in huis die in de termen vallen en zij zijn niet verder geweest dan de vestibule om te zoeken. Zeker vertrouwd op het eerlijke gezicht van Paps die open deed. Bij Nel zijn zij ook niet geweest. Daar was trouwens ook niemand. Het ravitailleren gaat moeilijk. Het bemachtigen van aardappels is de grootste toer. Steeds in de rij, en vaak voor niets omdat het op is als je aan de beurt komt. Gelukkig dat ik nog het een en ander in huis heb. Verstandig dat je ook wat bewaard hebt. Vanmorgen een lange brief van Barend. Hij is in de buurt van Bommel en heeft het best. Hij gaat pas naar huis, schrijft hij, als zijn vrienden met hem mee kunnen; hij hoopt dat het niet te lang zal duren en dan komt hij ons ook nog bezoeken. Hoe hij daar komt schrijft hij niet. Hij was daar aan ’t landkarteren. Van anderen horen wij eigenlijk niets. Wij leven tegenwoordig zooals ik me voorstel dat de menschen een paar eeuwen geleden in een vesting leefden. Binnenkort waarschijnlijk zonder electrisiteit. Gas 2 uur per dag. Water gelukkig normaal. Ik hoop dat deze brief je zal bereiken. Eigenlijk neem ik mijn petje af voor de posterijen die zonder trein en zonder auto’s tòch de brieven rond brengen! Maarten is natuurlijk, sinds er geen treinen meer gaan, ook niet boven water. Petertje is een lekkere schat. Nu lieverd, een stevige pakkert van je moeder. Houd je maar taai.

Terwijl wij koffie dronken zijn er een paar bommen gevallen in de buurt van het station, zeggen ze.


De brief van Barend, waar Mams naar verwijst:

Nieuwaal 8 Oct. ‘44
Beste Familie,
Op hert ogenblik zit ik in de voor u bekende streek van Zaltbommel.
Sinds half Augustus was ik aan het bodemkarteren in de Bommelerwaard. Na een treinbeschieting in Waardenburg ben ik het weekend 3-5 Sept. nog op de fiets in Holland geweest. 5 Sept. hier terug begon het hier geruchten te stromen. De manlijke bevolking in Bommel moest met spade aan de brug verschijnen. Het gevolg was dat de stad leeg liep. Een paar dagen later moest Bommel hals over kop evacueren. Alleen een karwei voor de vrouwen en kinderen. Mannen bleven weg. Sinds dien werden er verschillende maatregelen getroffen. Veldversterkingen werden aangelegd aan de N-zijde van de Waal. Het houtgewas binnendijks moest gekapt worden. Bootjes moesten allen naar de N-oever. In Bommel moest gegraven worden. Er kwamen niet genoeg mannen. Gevolg razzia’s. grote schieterijen door de grienden. Handgranaten werden gegooid in tabaksveldjes. Resultaat hier 1 dood. Kerkwijk 3. in Bommel wordt er nu hard gewerkt. De laatste dagen beginnen we wat van het oorlogslawaai te horen. Eergisteren en gisteren een aanhoudend gebulder in het Z, Z.O. en O Artillerievuur. In de lucht activiteit van jagers en bommenwerpers. In de Maas liggen nogal wat schepen. Sommige zijn al 10x aangavallen met bommen en/of boordwapens.
Een fiets is een twijfelachtig bestaan. Bij sommige boeren zelfs het spek in de pan en de eieren onder de kip.
Alles wat in huis van gading is voor de SS wordt maar meegenomen. De laatste week zijn ze gelukkig wat kalmer.
De Waalbruggen, die 6 Sept. al in de lucht zouden gaan, zijn nog in tact. De spoorbrug in Hedel is afgebrand voetbrug intact.
Omdat ik dacht dat het niet mee zou vallen de geallieerde legers naar te fietsen ben ik nog steeds hier gebleven. Bommel ligt nu eenmaal Zuidelijker dan A’dam.
Ik had ondertussen allang thuis kunnen zijn, maar dan krijg je de rommel nog eens. Op het ogenblik valt het niet mee om over de grote rivieren te komen. Even ben ik op weg geweest tot de Waalkant. Brabant ben ik ook eens in geweest.
Met het eten gaat het hier nog goed. Dicht bij de bron. Electriciteit is nu niet meer.
Gisteren hoorde ik dat brieven van en naar Utrecht betrekkelijk gauw overkwamen. Naar huis heb ik ettelijke malen geschreven. Laatste brief van thuis kreeg ik van 6 Sept. U heeft misschien nog wel eens contact met Ouderkerk. Zomogelijk zoudt U dan thuis willen berichten dat ik het uitstekend maak, en voorlopig hier blijf. Ongeveer 20 … verwacht ik dat Bommel Engels is. In het door E. en Am. bezette gebied zal ik dan op huis aan gaan. Alle huizen in Bommel zijn wel eens doorzocht. De mensen die af en toe weer eens wat mogen halen merken vooral op dat linnengoed, kleren, dekens, schrijfmachines, zeep, kleine kostbaarheden gewilde artikelen zijn om te laten verdwijnen.
Ik wens U allen het beste en verwacht U spoedig even op te kunnen zoeken

Barend

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...