27 november 2019

Maandag 27 November 1944. Oos : Nu moet er met dit stuk dégeneré eindelijk maar eens openlijk “stront “ komen.

Alarm nr 166, van 18:45 tot 19:35.


27 November 1944 Ma.
Naar Kees voor de schoenen. Kees is het weekend naar buiten geweest, 100 km Noordelijk van Berlijn. Voor zijn baas waren de koffers met erwten en bonen te zwaar. Hij vertelt van gezellige avonden met een boswachter die Wilhelmintje en Juliana vroeger gezien heeft bij jachtpartijen. En een aardige dochter… Verder goede (snaps) borrels, een hoop goed eten en een prachtige omgeving voor wandelingen.
De schoenen zijn nog niet klaar, en er komt natuurlijk alarm. In de kelder maak ik een typische Belgische flertation mee, tussen een klein dikkerdje met rood haar, en lol in de buik en een soldaat. Dit was nu eens niet grof maar wel erg vrij. Kees probeert aan te tonen hoe vrij hij zich wel beweegt tussen al die Duitsers.
Naar huis, in de S-bahn, sta ik tegenover een jongen van 19 jaar, kleiner dan ik, met één arm.
Vanavond zit me steeds het lied in mij hoofd dat ik gisteren door de radio hoorde, uit Undine:
Vater Mutter Schwester Bruder
Hab ich in der Welt nicht mehr
Kehr ich wieder in die Heimat
Find ich alles öde’und leer.

Vanavond besloten met Paans dan tenslotte toch maar officieel “stront” te maken. Gisteren vertelde Heijkens aan Jan: “Wij zitten in dezelfde groep van de kerstviering”. Het is dus niet voldoende dat Paans zich met ons bemoeit, als wij een kerstfeest gaan vieren, neen, hij gaat zelfs “tegen” organiseren. Nu moet er met dit stuk dégeneré eindelijk maar eens openlijk “stront “ komen.

Jan : 

Maandag 27 November 1944.

Het is me vanmiddag voor het eerst sinds ik op de AEG ben overkomen, dat ik het jammer vond, dat het kwart over vijf was. Ik zat zoo prettig te werken aan mijn voordracht voor de Spreekrans. Met fabriekswerk heb je er niet zoo gauw last van, dat de tijd snel voorbijgaat.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...