28 november 2019

Dinsdag 28 November 1944. Oos : De doorbraak in de Elzas is, geloof ik, niet beslissend, ze moeten daar de Rijn nog over.


28 Nov  Di
Komkommertijd. Het is zeer spannend wat de militaire kant betreft, bij Aken wordt er met materiaal gesmeten, en beide zijden hebben enorme hoeveelheden troepen ingezet. Het is de vraag of de beslissing hier valt, of dat er van beide kanten geen kracht meer over is aan het eind. Twee weken duurt de slag nu al, het kan nog wel twee weken duren. De doorbraak in de Elzas is, geloof ik, niet beslissend, ze moeten daar de Rijn nog over.
Vanavond geluisterd naar Bach, Brahms  en Schumann, Walter Gieseking speelde. Het is soms of je weer in Tivoli zit te luisteren naar v. Otterloo……

Morgen schrijft Oos:

Gisteren vergat ik een onderhoud met Nowak te noteren. Ik kwam van Clb waar ik voornamelijk had zitten praten, zonder iets in mijn handen of zo. Daar komt hij aangestoven. Vroeger was ik toch wel een beetje bang geweest dat hij wat vragen zou, maar tegenwoordig gaat het zo: Guten Tag Her Dokter, … … und haben Sie mein Bericht über die Gelierversuch schon gelesen? … Dan stottert hij wat van geen tijd, en het ligt op mijn tafel en zo, en hij wil afscheid nemen. Dan vraag ik nog of hij er niet voor zorgen kan dat ik na acht uur op straat mag. Hij wimpelt dit af, heeft geen tijd, en Donderdag maar terugkomen enz.  Auf wiedersehen… Het geheel speelt zich buiten, op het fabrieksterrein af. Brutaal zijn, altijd in het offensief. Geldt dit alleen hier in D. of ook in de rest ven de wereld, überhaubt in het “leven”?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...