21 november 2019

Dinsdag 21 November 1944. Oos : De man is communist, dat staat vast. Hij weet alles heel goed, en de anderen hebben “geen ruggegraat”.


21 November 1944
 Het belangrijkste wat er vandaag gebeurde is wel dat ik een lang gesprek heb gehad met Paans. Jan was nog bij Roselaar, en daar kwam het oude lijk aanzetten. Hij wilde een echt Hollands Kerstfeest vieren, Hollanders onder elkaar (en met Paans als hoofdpersoon natuurlijk al zei hij het er niet bij). Nu is alles voor het kerstfeest al in kannen en kruiken, alleen het probleem Paans was nog niet opgelost. Dat heb ik hem verteld. Ik wilde niet al te grof worden, door te zeggen dat we vreesden dat hij zou komen. Later nam het gesprek echter een wending, en toen kwamen er diverse grofheden. De man is communist, dat staat vast. Hij weet alles heel goed, en de anderen hebben “geen ruggegraat”. Het gesprek werd hoe langer hoe scherper, en achteraf heb ik spijt dat ik me nog ingehouden heb, en het niet tot een volledige breuk heb laten komen. Ik heb hem wel verteld dat er een zekere reserve bestaat tegenover de andere Nederlanders.
Laat op de avond komt de Vries nog even kijken naar onze vorderingen op electronisch gebied. Een aardige rustige jongen is dat.
Vandaag brief naar huis geschreven.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...