29 oktober 2019

Zondag 29 October 1944. Oos : Mozart brengt me altijd naar huis met mijn gedachten, dat is wel heel merkwaardig.


Zondag
Lekker uitgeslapen. Heerlijk gegeten, en naar de Marienkirche. Loudate Dominum en Ave Verum van Mozart openen het programma. Mozart doet me altijd aan thuis denken. Vandaag zijn ze misschien naar de kerk geweest, ze hebben het in ieder geval koud gehad en ze hebben honger. Dit laatste staat wel vast voor de hele winter. Ik hoop dat het in de stad rustig blijft, dan zal door ons wel niet zo veel honger geleden worden. Mams en Paps zijn altijd nogal voorzichtig geweest. Hoe zouden ze het maken? Mozart brengt me altijd naar huis met mijn gedachten, dat is wel heel merkwaardig.
“Ein Deutches Requiem” van Brahms deed wel heel merkwaardig aan. Brahms is hier eigenaardig, heel anders dan in zijn symphonieën. Het tweede deel vond ik het mooiste: Den alles Fleisch ist … …
Daar doet Brahms ook veel een Wagner denken. Het is echter of het luisteren naar de opera’s het stichtelijke van deze muziek afgenomen heeft. Er is geen sprake van dat je hier werkelijk gesticht naar huis gaat, wat eigenlijk de bedoeling is. Daarvoor is meer Bach’s muziek nodig, of een Missa solimnis. Jan vond het zesde deel, “denn wier haben hier kein bleibennd Statt” het mooist.
Na afloop, we zaten weer eens met een rij van tien Hollandse studenten naast elkaar, naar Fr. Rose, in de wandeling genoemd Roselaar. Groenhart, zoals altijd langzaam en traag, komt natuurlijk niet mee als we in Alex op de trein stappen. Jan Nico en ik zijn de gasten van Fr Rose, naar aanleiding van een bezoek van Dr Helm, arts in het Virkone ziekenhuis. Evenals de vorige keer, had hij weer prachtige opmerkingen zoals: Alte Nuter werden entweder Locusfrauen oder sie gehen ins Kloster … …
Zijn oordeel over de Hollanders is sinds de vorige keer aanmerkelijk verbeterd, maar hij vertoont toch nog geen bewondering voor de Hollanders.
Na achten op straat nog naar huis, helemaal gerust zijn we er niet onder maar nu ja …
Helm heeft prachtig gezongen, maar het is jammer dat hij zijn gezicht zo vertrekt.




De Marienkirche anno 1945

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...