30 oktober 2019

Maandag 30 October 1944. Oos : Het offensief in Holland is juist afgebroken, ik ben benieuwd of ik die brief nog wel terug zie.


Alarm Nr 159 van 19:30 tot 20:20
Alarm Nr 160 van 21:50 tot 22:55

30 October
Vandaag brief 123 naar huis geschreven. Het offensief in Holland is juist afgebroken, ik ben benieuwd of ik die brief nog wel terug zie. Het is geen lolletje naar huis te schrijven in deze tijd, je haalt je alles wat er wel gebeuren kan in je hoofd, en dat is niet veel moois.
Dr J. haalt weer eens gekke dingen uit zijn herinnering op. Vandaag zegt hij plotseling: Halten Sie mahl einen Vortrag über den Einfluss der Zwiebelkultur auf die Kirchenmiziek in Südfrankreich! En “de invloed van de vorm van vissenstaarten op de golven van de zee.
Twee maal alarm vanavond, eerst vlak na het eten, daarna toen ik met één been in bed stond. Jan en ik schatten beiden het max. aantal alarmen in 24 uur dat wij in Berlijn mee zullen maken op vijf.

{Houdt u maar eens een voordracht over de invloed van de uienteelt op de kerkmuziek in Zuid Frankrijk.}

Jan :


Maandag 30 October 1944.
Ik wilde vanmiddag nog proberen kaarten te krijgen voor het concert in de Staatsoper van a.s. Zondag. Maar om 6 uur was alles al dicht. Nu heet het: vanaf vijf uur kaartenverkoop voor de “Berufstätige”, en iedere instantie schermt met leuzen als “alles für die “Berufstätige”, “die Berufstätigewerden bevorzugt abgefertigt”, enz. enz. Maar in de pracrijk komt van dat alles niets terecht, en zit je als “Berufstätige” overal naast.
Ik heb trouwens een vermoeden dat er zwaar met de kaarten geknoeid wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...