28 oktober 2019

Berlijn 28 October 1944 Brief 122. Met kerstmis zal ik nog wel niet thuis zijn en hier zal het wel niet zo gezellig zijn als vorig jaar.


122
Berlijn 28 Oct. 1944
Lieve P.M. en L.
Ja, nu is het dan zover, ik heb er spijt van dat ik niet regelmatig door geschreven heb. Gisteren ontving ik een brief van Paps (23 Sept.) en van Mams een kaart en een brief van 4 Oct. Ik ben blij dat ik bericht heb, maar ik maak me toch nog steeds erg ongerust. Heus, dat wij toevallig zonder kleerscheuren van deze rommel af zouden komen komt me zo onwaarschijnlijk voor, dat ik steeds verwacht een of ander onaangenaam bericht te ontvangen. Fischer is niet teruggekomen van zijn laatste verlof, ter gelegenheid Ik kan tenminste geen gehoor krijgen telefonisch. We moeten hier als buitenlanders tegenwoordig ook om 8 uur binnen zijn, een gezellige boel is dat, die je weer een thuis doet denken. Verder is er eigenlijk niets te vertellen, alles gaat zijn oude gangetje. De nachten worden langer, we krijgen vaker alarm, het eten wordt minder, maar alles gaat verder zonder noemenswaardige storing. Van Yvonne Koch kreeg ik weer eens een brief, het schijnt haar wel te bevallen dat “interessante leven”. Ze vertelt natuurlijk sterke verhalen. Nu lieverds, ik beloof mijn leven te beteren, en weer normaal te schrijven, dat is toch maar beter. Met kerstmis zal ik nog wel niet thuis zijn en hier zal het wel niet zo gezellig zijn als vorig jaar.
Veel liefs
Oswald

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...