27 oktober 2019

Utrecht 16 en 23 Sept, en 4 Oct. Brieven van Paps en Mams : De aanvoer van gewonden en krijgsgevangenen geeft een droevig beeld van wat er gaande is.

Van Mams:
Utrecht 16 sept ‘44

Mijn lieve Oos, nog steeds niets van je ontvangen. Wij hopen dat je het goed maakt. Redelijkerwijs is er geen reden voor ongerustheid over je, maar wij zouden het toch prettig vinden bericht te ontvangen. Hier alles zijn gewone gang. Het huishouden wordt hoe langer hoe ingewikkelder, maar ’t is nog wel te doen. Als ’t niet erger wordt mogen wij ons gelukkig prijzen. Paps nog steeds thuis. Hij zal volgende week nog eens proberen weer naar kantoor te gaan. Wij zien verlangend naar je thuiskomst uit en vragen ons af wanneer en hoe die zal plaatsvinden. Wij zullen elkaar wel heel wat te vertellen hebben, dàn! Een stevige pakkert van je Moeder.

Van Paps:

Utrecht 23 September 1944
Mijn beste Oos,
Hoewel ik meen met recht te mogen betwijfelen of deze brief je ooit zal bereiken, ga ik toch maar tot schrijven over onder het motto: “je kunt nooit weten”.
Het is hier tot nu toe nog volkomen rustig al is de oorlog langzamerhand in de onmiddellijke nabijheid gekomen. Natuurlijk zijn er hier ook wel symptomen die daarop wijzen, veel heen en weer geros enz. maar daarmede houdt ook alles op, behalve dan dat de aanvoer van gewonden en krijgsgevangenen je een droevig beeld geven van wat daar, dichtbij, gaande is.
We maken het overigens allen hier nog best en zijn vol goede moed. Ik meen dat je nu over ons nog weer in de rats zit, zooals wij 1½ jaar over jou zitten, maar ik geloof dat dit overbodig is. Natuurlijk zit een ongeluk in een klein hoekje, maar zooiets kun je niet altijd voorkomen, zelfs in gewone tijden. Veel extra risico geloof ik niet dat wij lopen gezien de ontwikkelingen der krijgshandelingen. Het verloop is wel zoo ongeveer als ik verwacht had en we komen allengs in en zak te zitten, waar niet zulke heele harde slagen zullen vallen, vermoed ik. Dus maar moed gehouden, de beëindiging komt met snelle schreden en laat ons hopen dat we elkaar spoedig gezond van lichaam van geest weer zullen terugzien.
Ik ben hier nu in huis gebonden aangezien er geen treinen meer lopen, maar ik heb nog telefonische verbinding zoodat ik de belangrijkste zaken van hieruit kan behartigen. Griezelig is het natuurlijk voor Mams en Lili maar prettig dat ik in deze dagen ook thuis ben.
Maak je nu maar niet ongerust, we slaan ons er hier wel doorheen; hou jij je nu ook maar taai en heb wat geduld dan zullen we hopen dat alles nog weer op zijn pootjes terecht komt en dan zullen we weer zien.
Dag beste jongen, groeten van allemaal natuurlijk en tot spoedig weerzien al zal dat nog wel een paar maanden duren. We blijven in gedachten bij je.
Vader

Van Mams:
Volgens poststempel: Utrecht 4 Oct
Mijn Lieve Oosje,
Daar zitten we nu, in afwachting van de dingen die komen zullen en zonder enig bericht van je! Een paar weken geleden was er enige opwinding, maar nu is alles weer bedaard en bewaren wij onze ziel in lijdzaamheid ons afvragend hoelang nog alles zal lam liggen. Paps is nog steeds thuis, natuurlijk. Hij maakt zich erg verdienstelijk voor de voedselvoorziening, die niet zoo erg makkelijk is. Wij zijn overstroomd door appelen en peren; waarschijnlijk omdat zij helemaal niet vervoerd kunnen worden. En dan te bedenken dat jij er waarschijnlijk niet één krijgt! Begin september heb ik er je nog gestuurd, met een stuk kaas en een pot jam en wat genot de week daarop heb ik geïnformeerd of het pak vertrokken was en zij zeiden van wel. Maar of het áán gekomen is en hoe? Ik vrees dat ik dat pas zal horen als wij vrede hebben, en dan hoop ik maar dat het heel gauw is. Heb geen zorg over ons. Wij hebben voedsel genoeg, daar ik nu pas begin aan dingen die ik al meer dan 4 jaar bewaard heb. Als je dit epistel ooit krijgt brengt het je een stevige pakkert van je moeder.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...