26 oktober 2019

Donderdag 26 October 1944. Oos : Toen ik net stond te wateren, kwam er alarm. Na een half uurtje veilig, niets gebeurd.

Alarm Nr 156 van 18:55 tot 19:25


26 Oct. 44
Weer een pestdag. Midde
Hoewel ik vanmorgen weer met een wandeling ben begonnen. Als we vroeg zijn, tien over half zeven in Schöneweide, dan lopen we naar de fabriek. We hoeven ons dan niet te ergeren aan de volle trams.
Mijn werk onder leiding va Rieß is natuurlijk niet leuker geworden, maar ik moet toegeven dat de richting waarin hij wil toch wel vooruitzichten heeft.
Het college wiskunde wordt langzamerhand moeilijker, ik zal mijn best moeten doen om het te volgen.
Toen we wilden gaan eten in de Elsasserstrasse, waar je zulke beste wildragout krijgt voor {een bon voor} 50 gr vlees, zonder vet, en ik net stond te wateren, kwam er alarm. Na een half uurtje veilig, niets gebeurd.
Brief van Yvonne, wat een verschrikkelijk onbenullig kind is dat toch. De brief dateerde van 3-10-44. Drie weken, uit Thüringen, dat is wel erg lang.
Om 8 uur binnen zijn, ter bevordering van onze nachtrust! Moet je net met zo’n stel Belgen op een zaal liggen … …
De argumentering is wel erg dom. Het is gewoon pesterij. Net of Duitsers geen slaap nodig hebben.
Jan komt op bezoek, wat verlaat door het alarm.
Belgen spreken hun taal:
Hij rookt sigaretten, ’s avonds avant de coucher in bed.



Donderdag 26 October 1944.
Vannmiddag hadden we weer wiskunde college. De stof zit toch niet meer zoo vast in mijn onderbewustzijn, als ik dacht, en ik moet terdege opletten om het te kunnen volgen. Maar dan vergeet je tenminste eens even de alledaagsche beroerdigheid.
Van huis ontving ik weer twee brieven. Sombere vooruitzichten: geen gas, geen electriciteit, geen huisbrand. {-olie ter verwarming van het huis}

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...