26 oktober 2019

Meinigen 3 October 1944. van Yvonne : Ondertussen ben ik bijna dood geweest. Bij ons in het Offz. Heim, is nl. geen bommenkelder.

Deze brief is van Yvonne Koch, die in de Maliebaan op nummer 129 woonde (buurmeisje dus), en van Duitse afkomst is. Door deze afkomst is zij in her Duitse leger ingelijfd.


Meiningen de 3 . 10 . 44

Beste Oswaldt,

Ik was verbaasd, eindelijk iets van je te horen! Ik dacht minstens dat je dood en begraven was. Maar doch kan ik begrijpen dat het lang duurde omdat je nu eenmaal een “man” bent. En “mannen” en “schrijven” past zeer zelden bij elkaar! Ondertussen ben ik bijna dood geweest. Bij ons in het Offz. Heim, is nl. geen bommenkelder, en dus moeten wij, als er alarm is, in de tuin. Die tuin is heel groot (50 Ha). Nu was er weer alarm, en wij waren in de tuin. We kijken naar de Tommies die overvliegen, en zien er eentje terugkeren. Hij vliegt over ons heen, en wij kijken hem stomverbaasd na, en plotseling horen we bommen aankomen. We lieten ons snel op de grond vallen, en op 100 meter afstand vielen 8 bommen, en alle scherven, boomtakken en zand kwamen boven op ons terecht. Eentje heeft een hoofdwond opgelopen, en ik heb op mijn rechter voorarm een kanjer van een scherf gekregen, zodat ik 2 weken in een verband moet lopen.
Ja, over Feldpost krijg ik nog brieven. Moeders laatste brief dateert van 12.9 en de laatste brief uit Holland dateert van 19.9. Natuurlijk zal ik het je laten weten als er iets bijzonders is. Ik ben ook vreselijk ongerust, maar ja, wij kunnen er niets tegen doen. Ik ken hier ook een hoop Hollanders. Met een van hen ga ik iedere Zaterdagavond naar de bios. Dat is dan mijn “Hollandse avond”; en ik verheug me er telkens op weer een hele avond “Hollandse” te kunnen zijn.
Het eten is prima: wij Stafshelferinen krijgen het soldateneten, uitstekend, en overvloed. Buiten de diners krijgen we 2 grote kommiesbroden in de week, 1 wittebrood in de 14 dagen, een zakje snoep per week. 2 flessen rode wijn en 1 fles Sekt per maand. 60 sigaretten per maand, en verder iedere avond onze 50 gr boter en ham, of kaas, of honing, of witte kaas, of worst. Dat het gauw afgelopen zal zijn geloof ik niet.
En nu moet ik weer gauw aan het werk anders “schimpft” mijn chef de Oberstleutnant!!
Tot kijk en hartelijke groeten
Yvonne





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...