17 juni 2019

Berlijn 17 Juni 1944 Brief 90 : Gelukkig dat niet alle mensen hoera schreeuwen, het zijn er eigenlijk maar weinig.


90
17 Juni ‘44
Lieve P.M. en L.
Maandag heb ik het laatst geschreven, sindsdien is er weer wereldschokkend nieuws bijgekomen, een teken dat de vernietiging zijn hoogtepunt nog niet bereikt heeft. Waar het wel heen moet begrijp je langzamerhand niet meer. Gelukkig dat niet alle mensen hoera schreeuwen, het zijn er eigenlijk maar weinig. Zolang het geen beslissing brengt is ieder nieuw wapen alleen maar een onding. Overigens zullen we hier wel een of andere reactie bemerken, vrees ik.
Dinsdag heeft Jan de B. de tweede ronde van de Spreekrans voordrachten geopend met een voordracht over muziekinstrumenten. We hebben enkele nieuwe leden gekregen; een student die aan de overkant van de Spree woont, en waar we zwemmende kennis mee gemaakt hebben. (Groenhart, Delft), en één van de Invalidenstraße, die nu op de opengevallen plaats van Ad den Beste gekomen is. Het is jammer dat we Ad kwijt zijn, verder heeft hij het ook niet zo goed daar in Boutsen, wat voor ons geen prettig idee is. Ze hadden hem beter naar huis kunnen sturen.
Dinsdag een brief van Mams van 8-6-44 ontvangen. Het zwempak is aangekomen. Stuur maar geen eten, ik heb heus genoeg en, wat voornamer is, voldoende afleiding dan dat ik alleen aan eten hoef te denken. De Muinck heeft toch verkeerd geoordeeld over Hans N. de bewijzen stapelen zich op en raken me persoonlijk. Ik schreef al dat ik Yvonne niet over de Dienstpost (niet het zelfde als Feldpost!) kan antwoorden.
Veel liefs
Oswald

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...