28 oktober 2019

Zaterdag 28 October 1944. Oos : Ik heb me geërgerd aan een boekje over de actie van politietroepen in het Oosten.


28 October Zaterdag.
Van de Lagerführer voor Hans, Jan en mij een papiertje gekregen dat we een beetje later mogen thuiskomen, in verband met de voordrachten van Borris.
Wat boeken gekocht. Ik heb me geërgerd aan een boekje over de actie van politietroepen in het Oosten. Het eerste plaatje: Direct na de bezetting begint de taak van de politie: razzia in de Jodenwijk. En dan verwondert men zich over de gruwelen van de Bolsjewieken in Oost Pruisen, waarbij men dan nog bedenken moet dat de Russen een “natuurvolk” zijn, bij lange na niet zo beschaafd. “Nicht ärgern, bloss wundern”.
Het is enorm vies weer, regenachtig en vies. Bij Borris alles weer het oude, ik heb de photo’s bij me waarover ze erg in hun schik zijn. Volgende week is Borris jarig. De les was weer erg aardig, de analyses gaan al iets beter. Debussy en Hindemith raadde ik al direct goed, en bij de anderen was ik ook niet meer dan een eeuw verkeerd in de jaartallen. Maar moeilijk was het weer.
Bij onze thuiskomst treffen we een merkwaardig tafereel. We verwachten een levendig tafereel van schreeuwende Belgen, en wat vinden we? De helft van de Belgen is er niet, en de andere helft ligt te snurken in bed …… De andere avonden schreeuwen ze tot elf uur, en vandaag, nu ze uit kunnen slapen, liggen ze om negen uur in bed. Met Jan nog wat na gepraat in ons gezellige hoekje.


Jan : 

Zaterdag 28 October 1944.
’s Avonds zijn we naar Borris geweest. We hadden officieel permissie om om 12 uur thuis te komen van de Lagerfürerin. Helaas moesten we het papiertje weer inleveren, ik had het graag bewaard.
Borris hield weer een stijloefening, d.w.z. hij speelde een onbekend stuk en het auditorium moest zeggen uit welke tijd het stamde.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...