20 september 2019

Utrecht 13 September 1944 van Paps : Met heel slecht weer b.v. als er geen vliegeraanvallen zijn te vrezen.


Utrecht 13 September 1944
Mijn beste jongen.
Het zal een dag of tien geleden zijn dat ik je schreef en sindsdien is er weer heel wat gebeurd. Voor mij het meest ingrijpend is gevaar dat thans aan het reizen verbonden is door de aanvallen met jagers op treinen. Verleden week heb ik zoo’n geval meegemaakt van tamelijk dichtbij en daarna heb ik niet meer met de trein gereisd; trouwens alle forensen hebben het opgegeven. Ik ga nu een enkele keer op de fiets, maar dat is een heel eind vooral als je de fabrieken ook nog eens wil bezoeken. Het heele geval nadert nu wel zijn hoogtepunt en binnenkort moet er wel een beslissing vallen, dunkt me, al kan er in dien tijd heel wat gebeuren. Enfin, we kunnen niet anders doen dan rustig afwachten wat er over ons zal komen; misschien valt het wel mee en anders zullen wij ons er door slaan zoo goed als mogelijk. Je behoeft je over ons niet direct ongerust te maken; als ik de situatie goed bezie geloof ik niet dat wij in een ernstige zone liggen en vertrouw ik dat veel langs ons heen zal trekken. We zullen wel zien als het zoover is.
Ik stel me de vraag of je deze brief nog wel zult krijgen en ik vrees dat onze verbinding spoedig geheel zal zijn verbroken. Dat zal dan een nare periode worden, totdat we hopelijk weer contact krijgen en dan voor goed. Je zult het ook moeilijk hebben in deze tijd, maar ik vertrouw dat je je flink zult houden zooals je dat altijd hebt gedaan. Aan alles komt eens een einde, ook aan deze beproeving en als je dan maar geestelijk, en liefst ook lichamelijk natuurlijk, ongeschonden uit deze narigheid komt ligt er weer een blijdere toekomst in het verschiet al zal deze ontwikkeling ook langzaam gaan en weer jaren vergen. Maar we werken dan weer naar het licht toe en dat zal weer vreugde geven aan het leven en den arbeid.
Ik zit nu dus grootendeels thuis hetgeen voor mij een beproeving is, zooals je wel zult begrijpen. Aangezien ik met mijn gedachten voortdurend bij de fabriek zit, ontbreekt mij ook de lust tot ander werk, zoodat ik eigenlijk maar wat rondhang, karweitjes opknap, wat lees en wandel, en blij zal zijn als ik weer eens de kans zie om naar kantoor te wippen, met heel slecht weer b.v. als er geen vliegeraanvallen zijn te vrezen. Overigens behoef je niet ongerust te zijn dat ik mij nodeloos aan gevaar zal blootstellen. Als je dat een paar maal meegemaakt hebt, vergaat je wel de lust tot waaghalzerij. Dan maar lieven 100 Km peddelen op de fiets, met mooi weer is dat wel te doen.
Zoo jong, je weet nu weer zo ongeveer hoe het hier staat. We zijn in een periode van afwachting; dichtbij Is de oorlog en alles staat in het teken daarvan; we zullen zien hoe het zaakje verder zal lopen. Zooals je begrijpen kunt zijn wij allen min of meer onder den indruk van de dingen die komen zullen en zoo ontbreekt mij ook de lust over koetjes en kalfjes te schrijven.
Dit is mogelijk de laatste brief die je van ons voorlopig zal bereiken. Nogmaals maak je over ons niet ongerust; zooals ik reeds zeide heb ik goede verwachting dat de bui langs ons heen zal trekken en anders zullen we wel zien er heelhuids af te komen. Onze grootste zorg is om jou; hoe zal jij deze laatste tijd het maken. Dat is het vraagstuk dat ons dagelijks bezig houdt, al praten wij er, als bij afspraak, zeer zelden over. Laat ons hopen dat ook dit zich spoedig zal regelen en dat wij binnen niet al te lange tijd elkander weer in gezondheid zullen weerzien. Wat zullen we dan gelukkig zijn; laat ons hopen en vertrouwen dat dit werkelijk binnen kort een feit zal zijn, de kansen daarvoor zijn tenslotte nog zeer groot dus we hebben reden dit te verwachten.
Mijn jongen, wij houden ons hier goed, doe jij het ook; heb vertrouwen in de toekomst zooals ik dat altijd heb gehad. Ook als we afgescheiden zijn van je, zullen we steeds in gedachten bij je zijn onder alle omstandigheden. Nog een laatste ruk en dan is de nachtmerrie voorbij.
Groeten aan allen
Je Vader

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...