19 september 2019

Dinsdag 19 September 1944 Oos : Een hopeloze positie wordt niet na een eerlijke strijd met een ruiterlijk erkennen van de nederlaag besloten.

Dinsdag 19 Sept.
Vandaag begint de dag al weer slecht. Als je de krant leest ben je al meteen in een dermate rotbui, dan hoeft er verder niets te gebeuren. Het dringt langzamerhand tot ons door: de oorlog is in Holland gekomen, en er blijft weinig van ons landje over. Als de gemalen niet werken, en de mijnen niet leeggepompt worden enz, dan is ons landje naar de verdommenis. Het is treurig maar waar. Ik leg me er al bij neer, dat ik mijn leven verder zelf zal moeten opbouwen, en zelfs geen huisvesting meer van anderen te verwachten heb. Alles gaat kapot.
Gelukkig de hele middag aan de wals gestaan en het werk van Hoffman gedaan, zodat de middag gauw om was.
Het Wehrmachts bericht vertelt van nieuwe landingen uit de lucht in Holland, en een doorstoten van het Zuiden uit tot Eindhoven. De opzet is dus, de aanval om de Westwall heen te leiden, langs Arnhem ongeveer. De eerste stoot is dus al gelukt. Arm Holland, wat zal er veel kapot gaan. De gevechten liggen op het ogenblik in Limburg precies in het mijnengebied! Niets blijft er deze oorlog over. In plaats dat ze de oorlog op de kortste manier in Duitsland brengen en daar verder vechten, gaan ze in Holland vechten.
Om zeven uur kamermuziek avond in de Staatsopera. Eerst wordt een septet, in Es dur, van Beethoven gespeeld. Ik kan er niet goed in komen. Midden in dit stuk krijg ik plotseling een enorme morele kater, als ik bedenk hoe het thuis misschien alles wel is. Dat ik ze misschien nooit terug zie, al die me dierbaar zijn. Levensgroot zie ik het voor me, dat ik thuis ruïnes vind, en dat Paps me vertelt dat Mams omgekomen is op de een of andere manier. Als ik dan bedenk dat er Russen zijn die al 5 jaar onder mijn omstandigheden leven, word ik weer wat rustiger. Wat zal er weinig overblijven van D. Ik voel nu zelf pas weer goed, wat de haat een woordje mee kan spreken. Iedere stad wordt verdedigd, ieder huis, alles. En dus gaat ook alles kapot. Een hopeloze positie wordt niet na een eerlijke strijd met een ruiterlijk erkennen van de nederlaag besloten, neen, de laatste man zal daar sneuvelen, met het laatste huis in rook opgaan. De laatste oorlog die er ooit bestaan heeft.
In het Rijnland worden verschillende steden geëvacueerd. De mensen die achterblijven worden beschouwd als saboteurs. Russische opvatting.
Schlusnus zingt enkele niet overbekende liederen. Het lied “der Wanderer” is prachtig, en het heeft ons in deze tijd veel te zeggen. Ik probeer het te pakken te krijgen, en plak het dan in. Na de pauze het Divertimento No 17 K.V. 334 van Mozart. Het menueto en het rondo zijn erg bekend.


Jan:

Dinsdag 19 September 1944. 
Het weermachtsbericht vanmiddag luidde de pech in. Resultaat een enorm zwartgallige bui. Holland gaat naar de bliksem, of er moet een wonder gebeuren. Dan functioneerde het tramverkeer slecht. 7 trams moest ik laten voorbijgaan, met het gevolg, dat ik geen tijd meer had thuis om me te scheren, en met een baard van twee dagen naar de Staatsopera moest. En als klap op de vuurpijl kreeg ik nog een pakje van huis. Ik had al bange voorgevoelens over peren,die er waarschijnlijk in zouden zitten. Toen ik het afhaalde, bleek de heele bodem nat te zijn. Enfin ik heb het buiten het station Friedrichstrasse op een puinhoop gedeponeerd, en heb het open gemaakt. Ik hoefde alleen maar het touwtje open te maken; het pak viel vanzelf open, en meteen vloog er een geweldige wolk vliegen uit. Ik heb toen nog even naar een brief gezocht die er echter niet in bleek te zitten, en toen heb ik het maar gauw alleen gelaten.
Na al deze tegenslag viel het concert in de Staatsopera dubbel mee.
Heikens vertelde ’s avonds, dat hij in de Friedrichstraase een trein met gevluchte vrouwen uit Straatsburg gezien had. Ze hadden slechts twee koffers mee mogen nemen, en de rest moeten achterlaten.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...