25 augustus 2019

Vrijdag 25 Augustus 1944 Oos : Heel erg is het, dat er in Parijs straatgevechten zijn. Daar gaat die prachtige stad ook nog kapot.

Alarm nr 134 van 12:45 tot 13:30

25
Of er vandaag wat te melden valt? Heel veel zelfs. Ten eerste is de krant van vandaag een grote verrassing: ingevoerd wordt de 60-urige werkweek voor kantoorpersoneel, alle theaters en opera’s worden gesloten, uitgevers worden gesloten enz. enz. Er blijft niet veel meer over om van te genieten.
Verder gaan er verhalen over Frankrijk, dat de zuidelijke landingstroepen doorgestoten zijn naar boven, de Rône langs, tot aan de Zwitserse grens. Heel erg is het, dat er in Parijs straatgevechten zijn. Daar gaat die prachtige stad ook nog kapot, het is gewoon om te huilen.
Op de WC een uurtje geslapen. In het Troperaum durf ik niet meer, nu Rieß terug is. Alarm, maar er gebeurt weer niets.
 Hans informeert naar mijn zedelijk gedrag, omdat ik al twee dagen alleen laat thuis kom!
Jan heeft aardappels voor me gekookt, ik maak jus, en bak wat spek, en eet me daarna rond. Boven over de toestand gesproken en zo en daarna wat uitgerust op bed. Ik heb enorme slaap, en Japie heeft natuurlijk zijn speelavond op de piano. Het halve lager zit er omheen, te bewonderen. Tap verzorgt het slagwerk. Die jongen begint me te irriteren. Eerst komt Edzard me aan mijn voeten kietelen. Een poosje later Paans, en daar word ik me toch boos … zo boos dat ik de man werkelijk uitscheld. Later blijkt dat hij dacht origineel te zijn, en de anderen niets gezegd hadden!
Eckert zegt vandaag, dat de toestand “miess” is, en dat hij denkt dat het 5 minuten voor 12 is! In de VB heeft gestaan dat de oorlog met grote schreden zijn einde nadert. Jüngling heeft een conferentie meegemaakt in de TRO en is erg pessimistisch.
Hoe lang nog? Nog een nieuwe arbeidskracht is er bij gekomen: een masseur, D, die “eingesetzt” is. Hij denkt dat het niet lang meer kan duren. Zelf schat ik  ……ja, wat schat ik eigenlijk. Sinds vanmorgen is Roemenië ook al afgevallen, het kan dus hard gaan, maar zal dat ook gebeuren, of duurt het ook de winter door nog? Ik schat: Nov. Dec.
In de schuilkelder een vrouw die zin voor zin en woord voor woord de propaganda lectuur zat af te draaien. Wat een prestatie om iemand zo ver te krijgen. Een oud strijder van 14-18 liet wel merken dat hij het er niet mee eens was, maar erg voorzichtig. Het zou toch nog wel 1945 worden dacht hij, voor de oorlog afgelopen was.


De AEG brengt ondertussen een ABC van goed werknemersgedrag uit. Jan vindt enkele versjes de moeite waard om in zijn dagboek te plakken.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...