16 juli 2019

Utrecht 11 Juli 1944 van Lily : We hebben er echt plezier om en dat is wel nodig want ondanks alles is de stemming hier in Holland vèr beneden nul


Lievenoos,      Nou zal ik toch maar eindelijk weer eens schrijven. Sorry voor de puttige brief van vorige keer; en dan zo’n tijd niets, je zult wel gedacht hebben dat ik zowat dood was?! Daar is geen sprake van hoor. Ik heb het zo vreselijk druk dat ik nergens anders tijd voor heb zostraks zal ik ook wel ophouden met dit epistel, om het op een ander verloren ogenblik af te maken. We hebben een booi, waarom je je krom lacht. Ze is een Zeeuwse, en praat zo wonderlijk “Gollands”. Ze vindt dat ik veels te hard “leer”. Zondagmorgen kwam ze uit de kerk, om een praatje verlegen bij me boven, (met de een of andere smoes natuurlijk) en ’t eerste wat ze zie: Goh, Zit ze weer te leren. En ze zei toen: nou azzik jou was, nom ik een vrijer met veel held en weinig gadem. (veel geld en weinig adem), ze kan geen g zeggen als ‘t nodig is, wèl als ’t niet nodig is). Laatst kwam mams de keuken in, en daar stond Corry, met de armen over elkaar en zei tegen mams: ”Zet ze me daar een lege ketel op de vlam”. Dat had mams namelijk gepresteerd en was weggelopen. Het is allemaal even grappig, we hebben er echt plezier om en dat is wel nodig want ondanks alles is de stemming hier in Holland vèr beneden nul; iedereen is even chagrijnig, down en slap. Het geldt hier wel echt: de laatste loodjes wegen het zwaarst.
Vannacht droomde ik weer eens dat je thuis was, voor de zoveelste keer. Weet je dat Schop al een hele tijd terug is. Ik vermoed dat hij een keer geweest is toen er niemand thuis was, Corry had n.l. een heel verhaal dat er een “jonge-heer” voor me geweest was, hij had zijn naam niet gezegd. Ze begon met te zeggen dat hij donker was en na lang praten was hij blond geworden. Ik heb zo weinig tijd, ’t spijt me echt. Maar over 14 dagen ben ik er goddank af!!
Wim Gijzel is n.l. Zondag terug gekomen. Ze hebben een plaatsvervanger uit Amersfoot voor hem gevonden en toen mocht hij terug. Ik heb hem nog niet gezien. Klaas Booy is nog een keer bij paps geweest, een hele tijd geleden al, hoor, dat zal hij je wel geschreven hebben. En weet je dat Anneke van Hoorn verloofd is? Met een oude schoolvriend. Ze stond laatst plotseling voor mijn neus, op een Donderdag avond. We hadden al gecorrespondeerd, naar aanleiding van ’t verlovingskaartje dat ze me gestuurd had, we hadden elkaar n.b. sinds school niet meer gesproken, ik vond het leuk dat ze aan me dacht. Ze kwam nog wel eens in Utrecht schreef ze. We hebben reuze gezellig gepraat, over honderden oude kennissen en wat die zo allemaal wel doen; je weet zeker wel dat KoKo gehuwd is en een baby heeft? Per vergissing. Het was heel wat voor pa Ko. En een jongen van mijn klas, waar achter ik het nooit gezocht zou hebben, die veel wufter leek dan KoKo, heeft plotseling mijn hart gestolen nu mij bekend is dat hij zangles heeft van een meneer waarvan het een hele eer is zangles te hebben, dat hij tenor is en heel mooi zingt. Bovendien is hij philosoof. Hoe vind je zoiets? Ben Groen is het, je weet misschien wel, die bleeke jongen met wit haar glad achterover, die altijd met Max Montero liep, “Balck and white” het is enig om weer eens van alles te horen. Roelof vd Se. is nog altijd met ziekteverlof. Henk is een hele week bij Maarten en Nel geweest, ze hebben zich natuurlijk uit de naad gefietst zodat Nel slecht gehumeurd werd, onvermijdelijk. Enfin, Petertje was die dag hier en ze zei bij alles wat ze op de grond smeet met een heel verontwaardigde stem: “ó Péter!!” Ze wordt toch zo schattig, uiterlijk knapt ze reusachtig op. Weet je dat Letty Kromberg NSB-ster is? Nou Oosel, na al deze nieuwtjes opgeklodderd te hebben verlaat ik je, veel kusjes, denk aan me, 24 en 25 Juli
Dag
Lily

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...