31 juli 2019

Krommenie 31 Juli 1944 van Klaas {Booy} aan "Jan" maar dat is niet Jan de Boer.


Krommenie, 31 Juli 1944
Beste Jan
Je brief van de 8e had ik de 12e juli al in bezit. Mijn dank ervoor dat je toch nog aan schrijven bent toegekomen. Van Kees hebben we uit de juli maand nog niets gekregen en we hebben ons deze maand weer dikwijls afgevraagd, hoe jullie het wel zouden hebben. Wij hier hebben veel gehoord en gelezen, maar de gevolgen van het verplaatsen van het fruit en de aanslag zijn hier nergens merkbaar. Het enige wat wij merken, zijn de eindeloze periodes van slecht weer en harde wind, met als sensatie een korte, maar hevige aardappelschaarste en een vrij hevige jacht op onderduikers op Zondagmiddagen nu al enige weken achter elkaar, door landwachten in burger.
Begin Juli heb ik mij weer naar den docter begeven, die een zeer langzaam herstel constateerde, reden waarom mijn contract met de blikfabriek voor onbepaalde tijd is verlengd en ik door ga mij ’s morgens aan de practijk en ’s middags aan de theorie te wijden. Nu deze week is er fabrieksvacantie en is het dorp stiller dan ooit.
Vrijdag heb ik Eppens bezocht. Hij is over wegens ernstige jicht van zijn vader, die gelukkig al goed vooruit is gegaan. Merkwaardig vond ik het te horen, dat hun clubje, hoe kleiner het werd hoe meer ook de onderlinge band verdween. Ze leven daar nu veel meer langs en naast elkaar dan een half jaar geleden. Omdat ik toch in de buurt was heb ik Piet de Jong opgezocht, die daar driehoog achter bij zijn vader inwoont, en erg belangrijk is in de vakgroep Amsterdamsche Ziekenfondsen, als penningmeester, terwijl Henk het voorzitterschap van diverse groepen en andere combinaties heeft weten te bemachtigen. Het huis maakt het financieel uitstekend, alle kamers bewoond, maar lost zijn leningen af door de … vergoeder het geld maar te schenken. Welke methode zeer veel succes heeft. Jaap heeft daarom ook zeer goed werk verricht, wegens Piet. In de trein terug reisde ik met Koos de Boer, als altijd vol roeiersverhalen, had Hemelvaartsdag nog een acht met oude bekenden op de Zaan laten verschijnen. Hij is nu in het Binnen Gasthuis, waar … al weer is verdwenen. Die vervangt hier en daar, verplicht zich nog niet.
Ko schijnt het nog niet te kunnen vinden: nadat hij uit Amsterdam is weggegaan is hij nu eens hier dan eens daar. Ook jammer voor zijn moeder, die juist zoveel behoefte aan zijn gezelschap had. Vorige week Donderdag ben ik nog bij Heer de Bruin geweest. Nu, die verlangt erg naar de terugkomst van Oswald, vindt het wel aardig, dat hij zich er goed doorheen slaat, maar zoals overal, degelijke lichtpuntjes kunnen de achterblijvers en jullie zelf er wel en tijd lang overheen zetten, maar op de lange duur wordt alles verdrongen door de gedachte dat ze terug moeten komen. Vader heeft dat nu ook weer zo sterk over Kees, die hij zo graag weer een volgend studiejaar zag beginnen, dat hij niet nog een jaar moet verliezen en jullie zullen dat net zo ondervinden. En toch, het einde komt soms zo plotseling, dat hebben we al bij zo velen gezien.
In Amsterdam zijn nu ook de meeste telefoons afgesloten en is het contact weer moeilijker geworden. Mevrouw Schmidt is ook van de zorg over niet opgeschreven spullen verlost. Vrijdag ben ik nog even daar langs gelopen. Ze had wel bezoek gehad van het broertje van Jan Nijman, maar Jan was er de laatste tijd niet geweest. Ik heb op mijn brief aan hem wel niets gehoord, maar volgens mevrouw Schmidt gaat het hem goed, ook was Hermien er nog geweest, die nog altijd vol goede moed is. Gelukkig want dat kan zoveel goeds doen. Ik heb bij Eppens de verhalen gehoord, hoeveel moeite zijn zusje had moeten doen om de ambtelijke schijven aan het draaien te houden, hoeveel keer ze vergeefs naar het scheepvaarthuis was geweest, maar hoe ze toch ten slotte alles voor elkaar had gekregen.
En dus, goede moed, voor allen, vooral Pels na zijn … hoop ik, de groeten. Het beste, en tot spoedig.
Klaas

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...