17 juli 2019

Berlijn 17 Juli 1944 Briefkaarten 99 & 100 : Mijn nieuwe ligplaats is tot nu toe vrij van wandluizen, dat is het belangrijkste, en vrij schoon.


Berlijn 17 Juli ‘44
Lieve P.M. en L.
Waarschijnlijk weten jullie al dat de ramp, die al dreigde toch gekomen is, en dat ik verhuisd ben naar de Invalidestrasse. Vrijdag waren Jan de Boer en ik naar een voordracht (over isolatie) geweest, in de Technische Hogeschool, en toen we om 9 uur thuis kwamen hoorden we dat we de volgende dag, Zaterdag, verhuizen moesten. Dus niet eens tijd voor overleg of wat ook. Je begrijpt dat de stemming zeer oproerig was in de barak. Het is ook géén methode, je wordt gewoon als vee verplaatst, en er is niemand die er aan denkt dat je graag op je plaats blijft. Er bleef anders niet veel over dan trouw te verhuizen. Zaterdagmorgen werden de bedden al weggehaald. Mijn nieuwe ligplaats is tot nu toe vrij van wandluizen, dat is het belangrijkste, en vrij schoon. Het enige raam van de zaal, waar ik met 15 anderen lig, is recht tegenover me. Alles is erg nauw, maar daar wen je wel aan. Het ergste is, dat je in deze 6 maanden weer mens geworden bent, en dat je je nu weer moet instellen op een soort dierlijk leven, meer een vegeteren. We zullen zien hoe dat nu weer moet.
Zaterdag hebben we dus enorm met koffers gesleept en de meeste

100
rommel is dan ook wel over gekomen. De barak wordt als lazaret ingericht voor Ost-arbeiders (Russen). Waarom die plotseling zo’n prachtige baraknodig hebben en krijgen kan men slechts vermoeden.
We slapen op strozakken, na een paar dagen wennen slaapt dit best. Met koken is het minder mooi, we moeten een paar verdiepingen naar boven met onze pannetjes. Het ergste is het plaatsgebrek voor eten en kleren.
Van Lily en mams brieven ontvangen, voor Lily zal ik duimen, hoor, reken maar. Uit het poststempel maak ik op dat de brief van Lily van 11-7-44 is, op de brief staat geen datum. Die KoKo toch, wie had dat gedacht. En wie was de uitverkorene?
De brief van mams kan ik niet vinden, maar ik geloof dat ik in mijn vorige brief al geantwoord heb. Mijn brief is niet erg samenhangend, dat komt omdat ik wat laat naar bed ben gegaan de laatste dagen en er vanmorgen natuurlijk weer vroeg uit moest. Bovendien ben ik, behalve slaperig, ook nog uit mijn hum vanwege de verhuizing. Dat gaat wel weer over op den duur.
Veel liefs
Oswald
P.S. Vergeten jullie de adresverandering niet? OB

Oswald de Bruin, Invalidenstraße 7
1 Berlin – Nord 4

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...