22 juni 2019

Donderdag 22Juni 1944. Jan : De stad ziet er nogal erg uit, vooral de oude Friedrichstadt. Overal brandt het er.


Jan:
Donderdag 22Juni 1944
Vannacht alarm van 1.10 – 1.50 In de buurt vielen een paar bommen. Vanochtend ben ik voor de verandering eens met een wehrmachts auto met metalen rupsbanden naar de fabriek gereden. Het viel me erg mee, ze maken wel veel lawaai, maar ze veren uitstekend, haast beter dan een normale vrachtwagen.
Vanavond ben ik de stad in geweest, daar ik mijn pakje van de Fredrichstrasse moest halen. Uit en thuis duurde het 3¼ uur, en daarbij had ik nog niet eens moeten wachten, omdat de barakken volledig uitgebrand waren. Het pakje zal dus wel definitief naar de bliksem zijn, want als Duitscher ga je toch zeker niet aan het redden van pakjes van buitenlanders!
Het beroerdste vind ik het voor thuis. Ze hebben er daar waarschijnlijk erg veel moeite voor moeten doen om de boel bij elkaar te krijgen, en nu door zo’n stomme luchtaanval verbrandt het.
De stad ziet er nogal erg uit, vooral de oude Friedrichstadt. Overal brandt het er. Het heele complex Wintergarten - Central Hotel – Europäischer Hoff etc. is volkomen uitgebrand. Het station Friedrichstrasse heeft verschillende treffers gehad, o.a. in de bagageafdeling. De benedenhal is geheel uitgebrand. Vanaf Friedrichstrasse tot Schlesischer Bahnhof liep een stoomtrein.
De Beurs is uitgebrand, het Schloss gedeeltelijk en de Dom heeft weer een treffer gehad. In Schöneweide zijn de noodige fabrieken getroffen o.a. het Kabelwerk “Wilhelminenhof”, de “Deutsche Messingwerke” en Kalichemie enz.
Onderweg naar de stad toe had ik nog een extra vertraging; tusschen Potsdammerplatz en Unter den Linden moest de S-Bahn stoppen voor een onveilig signaal, en kon toen niet wegkomen daar de remmen niet lossen wilden. Tenslotte was het evenwel gereduceerd tot één wagon, en reden we verder onder afgrijselijk gepiep en geknars tot de Linden waar we over moesten stappen. Het emplassement Warchauerstrasse heeft het ook nogal te kwaad gehad. Ik zag er vier volledig uitgebrande S-Bahn treinen staan, en bovendien een stel tankwagens, die dwars over een paar andere wagons heen stonden.


Door het verloren gaan van het pakje is de kaart die bij het afhalen ingeleverd moet worden bewaard gebleven.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...