30 juni 2019

Berlijn 30 Juni 1944 Brief 93 : Fischer vertelde dat hij de nieuwe verlofregeling gezien had, wij ongehuwden krijgen eens in de twee jaar verlof!

93
Vrijdag 30 Juni ‘44
Lieve P.M. en L.
Het is weer eens tijd voor een kaartje. Jullie klagen maar dat er geen brieven van mij aankomen, maar dat ligt beslist niet aan mijn schrijven. Brief van paps, van allemaal, ontvangen en begrepen. Kaart van Mams voor Grpère ook ontvangen, en door gestuurd. Ik hoop maar dat hij nu eindelijk een pakje Aplona krijgt dat niet geplunderd is. Toestand hier onveranderd. Gisterenavond bij Fischer geweest. Zijn vrouw heeft voor de derde keer in het jaar moeten verhuizen, en wel binnen 24 uur. Dat is geen grapje, en zoiets gebeurt natuurlijk altijd als hij hier zit.
We hebben twee dagen in de “ontluizingsinrichting” geslapen, terwijl de barak met 400 Kg SO2 wordt uitgezwaveld! Net op tijd, want de wandluizen werden lastig in de warmte. Het toeval wil, dat ik vorig jaar op dezelfde dag ontluisd ben, toen ik privé ging wonen!
Fischer vertelde dat hij de nieuwe verlofregeling gezien had, wij ongehuwden krijgen eens in de twee jaar verlof! Geweldig hè, dat valt toch maar weer mee. Het is dat ik hoop heb vroeger naar huis te komen, maar anders…
Met Jan de Boer kan ik op een tweepersoons kamertje, en Bob komt in een andere kamer. De anderen zijn al verhuisd naar de Invalidenstraße.
Veel liefs
Oswald


Grand père meldt via het Rode Kruis aan zijn zuster Olga in Bône dat hij nog in La Haute Beaume zit. De brief komt, gezien het stempel,  echter zeker niet voor 3 Augustus aan. Aan het handschrift te oordelen heeft nicht Eva de brief geschreven.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Toegift 1945 - 1985

Invalidenstraße anno 1945: Invalidenstraße anno 1985: Kabelwerk Oberspree anno 1985: Oh ja! ...